Varning för öst-däcken

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-03-23

De ryska däcken är livsfarliga. Vem blir först att importera dem?

Först en bil för en kvarts miljon kronor eller mer – och sen på med fyra skitdäck. Jo, så ser det ofta ut i verkligheten.

Ibland går däckkunden in i affären med öppna ögon men minst lika ofta blir han grund-lurad av en mindre nogräknad gummigubbe. Bilhandeln och gummihandeln, det är där hästskojarna håller till nu för tiden.

Skojarna finns bland tillverkarna, importörerna, grossisterna och handlarna. De finns överallt, osynliga, mitt i mängden av seriösa kolleger, och deras trick är lika lumpna som listiga.

Nordiska Däckimporten i Lomma utanför Malmö leder skojarligan just nu. I höstas när deras vinterdäck från italienska Marangoni kommit absolut sist i Aftonbladets vinterdäcktest annonserades det i en massiv kampanj över hela landet som ”Testvinnare” i Aftonbladets test!

Ett totalt livsfarligt däck utan tillstymmelse till grepp som prånglades ut till godtrogna konsumenter.

Däck utvecklas för olika marknader. Här i Europa vill vi att sommardäcken ska ha bra grepp

i regn. Därför är bland annat gummiblandningarna anpassade för just våra krav.

I Sydostasien regnar det lika mycket som här men folk kör långsamt i regnet. Inte i full fart som i Europa.

Asiendäcken har gummiblandningar där man prioriterat lång livslängd men inte våtgrepp.

Eftersom konstruktionen är billigare blir också priset lägre.

Importören Amring i Göteborg tog hem 100 000-tals asiatiska Goodyear-däck under 1990-talet. Enligt vd:n Hans Garaguli har företaget slutat med det nu, men de snabba pengarna lockar alltid nya lycksökare.

I årets sommardäcktest hade vi med ett ryskt däck. Det saknade helt grepp, men säljs i miljonupplagor i Ryssland och i flera andra öststater. Vi väljer att inte redovisa resultatet eftersom däcket inte säljs i Sverige. Men vi undrar ändå:

vem blir först med att importera ryssdäcken?

Alla billiga däck är inte skräp, alla okända fabrikat är inte värdelösa. Det kan vara svårt att skilja ett Marangoni eller ett Matador från ett Michelin.

Vill du vara säker: välj välkända fabrikat – och läs biltidningarnas däcktester. Det är det enklaste sättet att undkomma de värsta fällorna.

Robert Collins 6 viktigaste råd

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln