Polisinsats mot slitna däck

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-07

Så kontrollerar du själv dina däck – och slipper riskera böter

tuffare tag Det här synen kommer från och med nästa vecka att kunna möta trafikanter runt om i Sverige.

Slitna däck kan kosta kosta både skjortan – och livet.

Nästa vecka börjar polisen och däckbranschen med däcksrazzior på Sveriges vägar.

– Det är jättebra. Det är få saker på bilen som är så eftersatta som däcken, säger Aftonbladets motorexpert, Robert Collin.

Förra året genomfördes däckrazzior enbart i Södermanlands län, i år har razziorna utökats till en riksomfattande aktion. På vägarna runt om i hela landet kommer representanter från däckbranschens informationsråd, NTF och polisen att stoppa bilar. De kommer att mäta mönsterdjup på däcken, kontrollera lufttryck och ställa frågor till dem som blir stoppade. Trafikanter med allt för slitna däck kommer att bötfällas. Resterande kommer att få en liten mönsterdjupmätare och en informationsbroschyr.

Viktigt för ekonomin, miljön och säkerheten

– Vi vill nå ut med information om hur viktigt det är att ha bra däck med bra lufttryck. Det är viktigt både för miljön och ekonomin och inte minst för säkerheten, säger Pontus Grönvall på däckbranschens informationsråd.

Vid förra årets razzia visade det sig att var tredje bilist körde med slitna däck, vilket motsvarar 1.3 miljoner bilar i Sverige. 10 procent av de stoppade bilarna hade för lite luft i däcken, något som kan vara direkt livsfarligt.

– 64 procent sade att de inte visste hur mycket luft de hade i däcken eller att det var längre en en månad sedan de kontrollerade. Har man inte tillräckligt med luft kan det vara svårt att göra undanmanöver. Det blir också dyrare att köra eftersom bilen drar mer bensin, säger Pontus Grönvall.

"Folk lägger mer pengar på fälgar"

Aftonbladets motorexpert Robert Collin välkomnar en riksomfattande razzia där man kontrollerar däck.

– Människor försummar däcken. Min granne satte på helt slitna sommardäck som hon tänkte åka på hela sommaren. Hon tyckte det var ok för hon ”åkte ju ändå så lite”, säger han.

Robert Collin tror inte i första hand att det är en kostnadsfråga att människor kör omkring med slitna däck, även om däckbranschens undersökning visar att det främst är gamla bilar som har gamla däck.

– Folk lägger ner mer pengar på fälgar än på däcken, för däcken syns ju inte. Många tror att det bara är däckbranschen som vill sälja mer däck men det är otroligt viktigt att ha bra däck på bilen, säger han.

Collin säger också att under de biltester han gjort har det visat sig hur viktigt mönsterdjupet är på däcken.

– Det är otroligt stor skillnad. På nya däck får man vattenplaning vid 90 kilometer i timmen. Med slitna däck redan vid 65.

"Sänk gränsen till 3 mm"

Robert Collin kräver också skärpt lagstiftning. Han anser att gränsen borde gå redan vid 3 mm mönsterdjup i stället för vid 1.6 som det gör idag på sommardäck.

– Vid 3 mm är däcken slut. Det finns ingen som skulle acceptera att bromsarna skulle bli sämre efter ett visst antal mil eller att säkerhetsbältena vittrar sönder. Men däcken blir ofta bortglömda, säger han.

Så kontrollerar du dina däck

Therese Holmberg

Följ ämnen i artikeln