Greppsäkert

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-22

10 bra sommardäck - men det här kan förstöra din bil

Biltillverkarna lägger ner miljarder i utvecklingskostnader på varje ny modell.

Mest pengar går åt för att konstruera chassit. Det handlar om säkra och underhållande köregenskaper, bra komfort med fin fjädring och låg ljudnivå.

Däcktillverkarna som har avtal om originalmontering utvecklar däck enligt bilindustrins krav.

Däcken är de fyra handflatestora ytor som är kontakten mellan vägbanan och bilen. Det är däcken som ansvarar för att chassikonstruktörens ansträngningar inte slarvas bort. De ska erbjuda maximalt grepp, bästa komfort och de ska dessutom rulla lätt, för att bilen ska få låg bränsleförbrukning.

Men vad händer när bilen är ett par år gammal och däcken är slut?

Jo, då föreslår gummigubben runt hörnet ett helt nytt däck från Indonesien. Det kan lika gärna vara försäljaren hos Folkahandlaren Din Bil som föreslår det indonesiska däcket.

"Lika bra som de kända märkesdäcken", påstår de i kör.

Men med deras indonesiska fynddäck på bilen förstörs i ett slag allt som bilkonstruktörerna lagt ner sina miljarder på. Och som du betalat för när du köpte bilen.

Du kanske aldrig har hört talas om det indonesiska däckfabrikatet GT och deras sommardäck Champiro?

Det importeras till Sverige av Interwheel i Karlstad.

Din Bil, Sveriges största Volkswagenhandlare som ägs av Svenska Volkswagen, många andra bilhandlare och många gummiverkstäder runt om i landet har det som ett alternativ till de kända märkesdäcken. Omkring 100 000 GT Champiro säljs varje år i Sverige och importören jobbar på att öka försäljningen.

I vårt däcktest finns det bara ett däck som kan mäta sig med GT Champiro i uselhet, det är ett slitet vinterdäck.

Men skillnaden mellan ett slitet vinterdäck och ett alldeles nytt GT Champiro är uppenbar: Det slitna vinterdäcket körs av folk som inte har råd att köpa ett nytt sommardäck. Det nya GT Champiro körs av folk som lurats att tro att de har fått ett bra sommardäck till fyndpris.

Testade på grov asfalt

Årets sommardäcktest är som vanligt ett samarbete mellan flera nordiska biltidningar och det finska däcktestföretaget Test World.

Vi körde i Nokia utanför Tammerfors den här gången. Just det, Nokia där både elektronikföretaget och däcktillverkaren hör hemma.

Ett argument för att välja Nokians testbanor är att där finns en grövre asfalt som den vi har på våra svenska vägar. Hos tillverkarna i södra Europa, där vi testat tidigare, är asfalten slätare, som på vägarna söderut.

Alla testdäck utom vinterdäcket är H-märkta för hastigheter upp till 210 km/tim. Det är en typ av högfartsdäck som blir allt vanligare.

H-däcken är dyrare och har kortare livslängd än de mer standardbetonade T-däcken (max 190 km/tim). De har gummiblandningar i slitbanan som ska klara av rejäl värmeutveckling i högfart, då tappar man i slitstyrka. Den som inte måste köpa högfartsdäck håller sig lämpligen till de mer ekonomiska T-däcken.

Bland toppdäcken i resultatlistan finns flera av de stora tillverkarna men Nokian tog överraskande en delad förstaplats. Det är starkt av den lilla finska tillverkaren som ju specialiserat sig på vinterdäck.

Nokian hävdar själva att de utvecklat ett nordiskt sommardäck och där gäller det att satsa särskilt hårt på våtegenskaperna, på grepp vid lägre temperaturer och på att greppa den grova asfalten på våra vägar.

Fick för mycket stryk?

En tillverkare som fått en del stryk i våra tester tidigare är italienska Marangoni. Då har det gällt vinterdäck men den här säsongen tar importören Nordisk Däckimport inte ens hem några sommardäck. Synd, för årets testdäck klarade sig riktigt bra.

Den som har tur hittar fortfarande däcket som finns i lager hos många handlare runt om i landet.

Gamla öststatsdäcket Barum hör också till dem som faktiskt blir bättre för varje år. Numera ägs varumärket av multityska Continental.

"Egna varumärken" diskuteras ju inom dagligvarubranschen just nu. När det gäller däck har "Special Brands" funnits länge i Europa och USA men knappast i Sverige. Vi har testat Michelin-ägda mellanprisdäcket Euromaster som säljs hos däckkedjan med samma namn. Euromaster är inte värt mer än det kostar.

Toyo är en japansk tillverkare som marknadsför sig med hjälp av en hukande sumobrottare, en knubbig japan i brottarkläder.

Ett är helt säkert, bilden på brottaren är bättre än bilden vårt test ger av däcken.

Nya lycksökare varje år

Årets stora däcktest visar tyvärr att det enda som åtminstone är ganska säkert, är att kända tillverkare oftast bygger bra däck.

Okända tillverkare KAN bygga bra däck, ibland. Men även rena skiten.

Att tro att ortens Volvo-, Saab- eller Volkswagenhandlare är en garant för bra däck är fel. Att lita på gummigubben runt hörnet är lika vanskligt.

Det enda vi på Aftonbladet kan göra är att peka ut de oseriösa och hoppas att marknaden till slut sanerar sig själv. Men dessvärre kommer det nya lycksökare i branschen varje år.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln