...och så här har redaktörerna valt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-08

Aftonbladets BIL-panel avslöjar sina drömbilar

Robert Collin, bilreporter, Aftonbladet

Anna Andersson, motorsportreporter, Sportbladet

Daniel Frodin, chefredaktör, Teknikens värld

Här nedan avslöjar de sina favoritbilar - och mardrömsbilar.

1. Vilken är din egen – högst privata – drömbil?

Robert Collin: Citroën byggde en elegant sportkupé under några år i början av 1970-talet. Då var den extrem, nästan science fiction, nu kan vi se den som en tidig föregångare till dagens bilar och många frågar mig mycket riktigt om min SM är en ny modell.

Anna Andersson: Audi A6 Avant, 2,0 TDI. Kanske inte ett allt för sexigt svar, men jag kör mycket på Autobahn i Tyskland och vill ha en säker bil, bra motor och med bra acceleration. Sedan är det klart att det hade varit kul att ha en Porsche 911 Carrera S Cabriolet som shoppingbil...

Daniel Frodin: Porsche 356A, en av de första Porscharna. För den droppformade, ljuvliga

designens skull. Jag hittade nyligen en silverfärgad från 1959. Den hade stått några år men startade direkt.

2. Vilken bil är din mardrömbil? Den du aldrig skulle välja själv

Robert Collin: ”Nu för tiden finns det inga dåliga bilar”, läser man

ibland. Men det tillverkas en massa skit i Korea, Indien, Malaysia och Japan som kanske passar där, men som inte har här att göra. Importörer, påhejade av mina kolleger, säljer tyvärr skiten här.

Anna Andersson: BMW X5. Jag kan inte hjälpa det, men stadsjeepar är något av det fulaste och mest opraktiska som finns. Hur lätt är det att snabbt hitta en parkering för en sådan jätte? Dessutom är det en fara för andra trafikanter och de drar för mycket bränsle.

Daniel Frodin: Chrysler PT Cruiser kan jänkarna behålla för sig själva. Motorerna är inget att skriva hem om och

retrotrenden är jag trött på. Det är roligare när bildesignerna försöker skapa nytt istället för att kopiera nåt gammalt.

3. Hur vill du ha din drömbil – om tio år?

Robert Collin: Den är kort och hög, ungefär som en Peugeot 307, den har en liten bensin- eller dieselmotor, för alternativen är fortfarande en bit bort. Krocksäkerheten är hög och elektroniken används i första hand till säkerhet, inte till bekvämlighet.

Anna Andersson: Jag hoppas att bilindustrin då hittat ett miljövänligt bränsle som är enkelt för konsumenten att hitta och använda, som är billigare än bensin och som inte sänker motorernas prestanda.

Daniel Frodin: För att värna om miljön och minska krockvåldet krävs lättare bilar. Lotus-grundaren Collin Chapman använde små motorer därför att han byggde lätta bilar, nu är Lotus-kvalitet och krock­säkerhet inget att efter­sträva men tanken är rätt.

Följ ämnen i artikeln