BMW:s 5-serie klarar inte älgtest

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-20

Punkteringsfria däck kan skapa problem för antisladd-systemet

BMW:s nya 523:a klarar inte ett älgtest.

Antisladdsystemet fungerar inte med full last.

- Det är skillnaden mellan katastrof och succé. I en verklig situation skulle det vara jäkligt läskigt, säger Ruben Börjesson på Teknikens Värld, som testat bilen.

"I en verklig situation skulle det här vara jäkligt läskigt", säger Ruben Börjesson som älgtestat BMW:n.

Det var i den beryktande älgtesten som provbilen, en standar BMW 523:a med punkteringsfria däck, började slingra som en orm.

- Vi kör ju på testbana. Men i en verklig situation skulle det här vara jäkligt läskigt. Antisladd-systemet klarar inte av att hantera bilen så som det ska, säger Börjesson, som är testansvarig på tidningen.

Budgetbilen värst

Han har provkört flera olika exemplar.

Värst är 523, den billigaste varianten i 5-serien. Just den typen är också den populäraste i Sverige.

Efter misslyckandet med den första testbilen har det exemplaren skickats ner till BMW:s fabrik i Tyskland för analys.

- Men jag har varit nere i Småland idag och provat fyra andra. De allra motorstarkaste, som kostar en miljon, är bättre. Men billighetsvarianterna är inte bra, säger Börjesson.

Vid en snabb undanmanöver med full last riskerar föraren att tappa kontrollen.

Antisladd-systemet - som ska häva sladden och sänka farten - hängde inte med alls under testen.

- Utan last är det nästan inga problem alls. Men när man lastar så mycket som BMW säger att man får lasta, då är det som värst, säger Börjesson.

Styvare däck

- Normalt känner bilen att det börjar sladda innan chauffören märker det. Men den här släpar lite efter och gör lite för lite. Den försöker styra emot men inte tillräckligt mycket. Och den försöker sänka farten men inte tillräckligt mycket.

Varken BMW eller testförarna vet vad problemet beror på.

Men misstankar riktas mot de nya, styva, punkteringsfria däcken.

- BMW är först med det. Då slipper man skicka med reservhjul. Det kan hänga ihop med däcken, men vi är inte säkra på vad det är för fel. Det får BMW ta reda på själva, säger Börjesson.

Collin: Programmera om

Aftonbladets Robert Collin tror att BMW löser problemet.

- Antisladd-system ska förhindra sladdar. Om det inte gör det så funkar det inte. Men att säga att det är livsfarligt är att gå för långt, säger Collin.

- Antisladd på bilar som är lite körglada är programmerade så att de tillåter lite sladd. BMW tillåter lite sladd. Men om man misslyckats med att programmera om antisladden med de här nya däcken så blir det så här, säger Robert Collin.

Caroline Olsson

Följ ämnen i artikeln