Däcken som klarar full sula

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-23

Allt fler köper däck som tål höga hastigheter. Därför testar vi 8 sådana.

Ju snabbare bil, desto mer krävs det av däcken.

Bil testade åtta sommardäck som ska palla för hög fart.

Alla gjorde inte det.

För alla hästkrafter, alla bromskrafter och alla sidokrafter vilar ju på fyra handflatestora däckplattor.

Trots att moderna bilar är extremt avancerade är det upp till ägaren och vad han köper för däck till bilen om alla prestanda ska bibehållas eller bokstavligt talat gå upp i rök, i gummirök, när däcken tappar fästet.

Alla testmoment vi gör utförs i hastigheter under 100 km/t, i normala farter. Med de hastighetsbegränsningar Sverige har, behöver få däck för mycket högre farter än så.

Snabba bilar ger snabba däck

Men verkligheten är komplicerad.

De däck med hastighetskoden T som vi brukar testa är godkända för farter upp till 190 km/t, och räcker med råge för de flesta behov. Men Sveriges mest sålda bilar går fortare än så och då måste de (tyvärr) för tid och evighet utrustas med däck som tål så höga hastigheter.

H-klassade däck godkända för 210 km/t blir alltså allt vanligare trots att de är dyrare, har kortare livslängd, sämre komfort och har gummiblandningar som inte tål minusgrader särskilt bra.

Skapas mest för torra vägar

Biltidningskollegornas bromsprover med nya bilar leder dessutom till att däcktillverkarna prioriterar bromsegenskaper på torr asfalt mer än grepp på våt asfalt, vilket kan leda till luriga egenskaper i regnväder.

Vi gjorde däcktestet i januari på däcktillverkaren Goodyears testbana Mireval vid Montpellier i södra Frankrike.

Det är en gammal racerbana som Goodyear byggt om till Europas bästa däcktestbana. Den 1 700 meter långa banan för att bedöma våtgreppet är lysande, både för att testa däck och för sitt underhållningsvärde?

Banorna för att testa vattenplaning rakt fram och i kurva är också bra men högfartsbanan för att testa greppet på torr asfalt är till och med för snabb för våra ”högfartsdäck”. Därför valde vi att testa greppet på torr asfalt med hjälp av vårt älgtest, undanmanöverprovet i en konbana.

Eftersom den första snön varje år tar svenskarna med samma överraskning, testar vi även greppet på vinterföre.

Regummerat bäst – på vintern

Vintertestarna gjorde vi i norra Finland på Test Worlds banor i Ivalo.

Resultatet var inte oväntat eftersom ett däcks egenskaper alltid är en kompromiss mellan olika egenskaper. Det däck som är bäst i en gren är ofta sämre i en annan.

l Pirelli som var bäst på asfalt var sämst på is och snö.

lSmåländska regummeraren AGI, som inte utvecklat ett speciellt gummi för sina högfartsdäck, är lika bra på vinterföre som dåligt på barmark.

l Koreanska mellanprisdäcket Hankook hade sämst grepp bland nydäcken på sommarväglag men var också helt under isen på vinterföre.

För den som vill ha högfartsdäck finns inga genvägar. Dyra och kända däck gör bilen mest rättvisa.

Robert Collin, däcktestare

Följ ämnen i artikeln