Hur farligt får ett vinterdäck vara?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-18

Robert Collin varnar för ett av de mest sålda däcken

Vinterdäcken testas under tuffa förhållanden i norra Finland.

Dubbat eller odubbat? Känt eller okänt? Dyrt eller lågpris? Årets vinterdäckstest ger svaren. Och Aftonbladet Bil varnar för ett av de mest sålda däcken: - Det är direkt trafikfarligt på asfalt.

Hur farligt får ett vinterdäck vara?

Frågan blir akut efter årets stora vinterdäcktest.

Jag har många gånger skrivit om hur bilindustrin optimerar egenskaper mot kända test. Krocksäkerhet optimeras mot Euro Ncap, bränsleförbrukning mot konsumentverkets normer. Inte mot verkliga krockar eller verklig körning. Seriösa tillverkare som verkligen anstränger sig att vara bäst i verkliga livet får stryk medan de oseriösa får extra stjärnor och extralåg förbrukning i tester som bara avslöjar en liten, liten del av verkligheten.

Däcktillverkarna gör samma sak.

Aftonbladets och Auto Motor och sports vinterdäcktester som görs i samarbete med finska däcktestarföretaget Test World har varit norm de senaste 20 åren. Alla däcktillverkare vill vara bäst i vårt test.

Asfalt i skymundan

Eftersom vi lägger tonvikten vid vinteregenskaperna är det just dessa som tillverkarna jobbar extra hårt med. Greppet och köregenskaperna på asfalt som ju är vinterns kanske allra vanligaste underlag har kommit helt i skymundan.

Vi testar visserligen egenskaperna på torr och våt asfalt, men ett lågt betyg på barmark väger så lätt i poängsammanställningen att det inte drar ner höga vinterpoäng.

Vi kunde låta barmarksegenskaperna väga tyngre, men då skulle vi gynna vinterdäck konstruerade för Mellaneuropa med fint våtgrepp men mycket dåliga vinteregenskaper. Sådana "autobahndäck" säljs redan i alltför stor utsträckning i Sverige.

Blizzak är trafikfarligt

En tillverkare som konsekvent nonchalerat säker körning på asfalt är japanska Bridgestone och nu har det gått så långt att vi inte kan rekommendera deras dubblösa Blizzak-däck längre. Blizzak har så dåliga

köregenskaper på asfalt att det måste betraktas som trafikfarligt!

Det började redan för snart tio år sedan när jag under ett biltest gjorde ett par lätta höger-vänster på torr asfalt med en testbil med Blizzak-däck. Jag höll på att sladda av vägen.

När bilen fick andra däck blev kör-egenskaperna avgjort bättre.

Då införde vi asfalttester även för vinterdäcken. Vi testar numera bromsning på våt asfalt och älgtestet, det vill säga undanmanöver, och andra stabilitetsprover på torr asfalt.

Men när vissa tillverkare fortsätter att prioritera snö- och isegenskaper på bekostnad av stabiliteten på asfalt har vi nu infört ett minimikrav på asfalt. Når däcket inte upp till vissa grundläggande krav underkänns däcket, hur bra det än är på snö och is.

Därför måste vi avråda från storsäljaren Bridgestone Blizzak. En plötslig undanmanöver med Blizzakdäck slutar lätt som en "oförklarlig" olycka i diket eller i fronten på en mötande bil.

Gislaved Soft Frost är inte mycket bättre och rekommenderas inte om större delen av vinterkörningen antas göras på barmark.

Generellt är det dubbdäcken som är den bästa kompromissen och som ger bäst säkerhet både på vinterväg och på barmark.

Dubb är säkrast

Eftersom dubbarna ger grepp på is och riktigt hårdpackad snö kan gummit vara lite hårdare och däckkonstruktionen styvare än i de dubblösa däcken där ju gummit måste röra sig mycket och vara uppskuret i många lameller för att hitta fäste.

Dubbdäcken är överlägsna de dubblösa däcken på is, lika bra på snö och stabilare på asfalt.

Nackdelarna är en lite högre ljudnivå på barmark och att man måste passa på- och av-datumen höst och vår.

Två avigsidor som väger lätt för dem som tycker att säkerheten väger tungt.

5 mm - slut!

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln