9 tips för dig som tänker köpa däck

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-18

Robert Collins bästa råd

STABILA DÄCK BITER INTE.Jämför vinterdäcket med ett suddgummi. Du kan dra det över bordsskivan med hela bredsidan ner, den smala bredsidan eller änden. Med bredsidan mot bordet är gummit stabilt, med kortsidan ner instabilt men suddar som bäst. Den instabiliteten hjälper upp greppet i halka, men kan vara direkt livsfarlig på asfalt.

GUMMIT ÅLDRAS OCH HÅRDNAR.

Naturgummit i vinterdäcken åldras och greppet förstörs efter ett par år. Tumregeln är att du bara ska

betala fullt pris för ett däck som

är tillverkat under året. Är däcken

äldre: kräv rejäl rabatt eller åk

någon annanstans.

HASTIGHETSKOD. Tumregeln är att

hastighetsklassningen ska vara så låg som möjligt. De bästa däcken är

Q-märkta (max 160 km/tim) eller T-märkta (190 km/tim).

Vissa breda dimensioner finns bara som H (210 km/tim).

LETA BÄSTA PRIS. Bestäm vilket däck du vill ha och sätt dig sedan en kvart i telefonen. Det skiljer hundralappar mellan gummi-gubbarna, hundralappar per däck alltså. Tänk på att testvinnarna brukar ta slut först, var ute i god tid!

DUBBAT ELLER DUBBLÖST. Dubblösa däck passar egentligen inte alls i vårt klimat. När ett dubbdäck förlorar greppet går det fortfarande att kontrollera bilen och det är inte hopplöst att försöka få tillbaka greppet. Med ett däck utan dubb blir sladdarna svårare. Dessutom har dubblösa däck uselt grepp på frosthalka. Man kan

säga att dubbarna jämnar ut greppet medan de dubblösa däcken är sämst när de behövs som mest

!SMALARE DÄCK GREPPAR BÄTTRE. Rallyförarna använder alltid smala däck på snön. Breda däck planar ovanpå snö och modd medan smala däck gräver sig ner till fast underlag. Alltså: ju smalare på vintern, desto säkrare. Dessutom är smalare däck billigare.

DUBBA OM - GLÖM DET. Förr i tiden kompletteringsdubbade man däcken efter ett par säsonger. Nu är det omöjligt. Dels behövs det inte, nu för tiden sitter dubbarna fast bättre (se nedan), dels är däcken utformade så att det inte finns plats för extra dubbhål.

HA-OLJOR. Regummeraren AGI i Anderstorp var först med att ersätta de cancerframkallande hög-aromatiska oljorna i däcken med giftfritt och sen följde allt fler efter. Kostnaden för giftfritt alternativ är en krona per däck, ändå finns giftoljan kvar i många däck. Listan med alla giftiga och giftfria däck finns på www.gronkemi.nu, sök under HA-olja i däck.

KÖR IN! Det är viktigt att "köra in" dubbdäcken. De första femtio eller hundra milen bör köras försiktigt utan rivstarter, tvärnitar eller hård kurvtagning för att dubbarna ska "vulka" fast i gummit. I ett väl inkört däck lossnar det inte en enda dubb under däckets hela livstid. Den som kör iväg som Rally-Kalle direkt från gummiverkstaden har däremot tappat hälften av dubbarna inom ett par veckor.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln