De farliga vinterdäcken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-10

Robert Collin: Godkända autobahndäck kan vara livsfarliga

IVALO

Vinterdäck som konstruerats för hög fart på regnvåt autobahn blir allt vanligare i Sverige, trots att de aldrig varit tänkta för vårt klimat.

Däcken är dåliga på snö och usla på is.

Men snygga att titta på.

Porsche Cayenne med autobahndäck hamnade i diket.

Både bil- och däckhandeln anstränger sig för att prångla ut dem på svenska vintervägar.

Att sommardäck inte fungerar på vintern har de flesta insett för länge sen. Och att vinterdäck inte har samma grepp på asfalt som sommardäcken, det vet vi också.

Vinterdäcken har ett mjukare gummi och däckklackarna är uppskurna i lameller för att få bästa grepp på vinterväglag.

Nästan lika bra - på asfalt

De däck som konstruerats för nordiskt vinterklimat är hastighetsbegränsade till 160, 170 eller max 190 km/tim, högre fart tål inte den vinteranpassade konstruktionen.

Men i Tyskland ser det annorlunda ut: Där är vintern en regngrå period med temperaturer runt noll och enstaka snöfall som saltas bort från vägen på ett par timmar.

Dessutom är det fri fart.

Därför väljer tyskarna vinterdäck som liknar sommardäcken. Vinterdäcken är nästan lika bra som sommardäcken på asfalt men har en viss beredskap för snö. Is förekommer knappt, och det är däcken inte gjorda för heller.

Tyskarnas vinterdäck är H- eller V-märkta för farter över 200 km/tim.

I Sverige väljer majoriteten dubbade vinterdäck vilket också ger störst säkerhet på vinterväglag. Bland de cirka 25 procent som väljer dubblöst ökar andelen Europa-däck starkt, drygt hälften är av typen som funkar bra på asfalt i 210 men blir farliga på frosthalka.

Aftonbladet körde med en Porsche Cayenne upp till Test Worlds isbanor i Ivalo, 180 mil norr om Stockholm.

På asfalt var greppet en ren njutning, men så fort det blev vinterväglag var köregenskaperna en total katastrof. Bilen gick fort - rakt fram - men gick inte att styra och inte att stanna!

Tester på isbanorna satte siffror på eländet. Autobahndäcken bromsade från 100 till stillastående på 400 meter, dubbdäck bromsade bilen på 275 meter!

Har inget här att göra

Vi provade också två dubblösa däck, ett konstruerat för nordiska vintrar, ett för autobahn och nu var bilen en Golf. På en rallybetonad skogsväg med relativt lös snö var det nordiska däcket fem procent snabbare och dessutom blev körningen betydligt säkrare när bilen verkligen tog styrning och svängde åt det håll föraren ville.

Autobahndäcken är visserligen "godkända" som vinterdäck, men de har inget här att göra. Den som vill köra säkert på vintern väljer ett nordiskt däck. Antingen dubblöst, eller allra helst dubbat, för säkerhets skull.

Läs mer om däck

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln