Trafikrapporten som bara är på skoj förhoppningsvis

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-01

Rapporten tror att trafiken blir säkrare om unga inte får ta körkort. Fel. Det handlar inte om att vara för ung eller för gammal. Det handlar om att vi måste ha en säkrare trafikmiljö – och ansvarstagande trafikanter.

Bra att ungdomar tar körkort senare, står det i rubriken både på sidan ett och sidan sju i Dagens Nyheter den 12 november. Det är Åsa Murray vid lärarhögskolan i Stockholm med sin rapport ”Höjd körkortsålder och sänkta olyckstal” som fått utrymme i tidningen. Det står i DN att hon är trafikforskare.

Kanske det.

Hon har i alla fall tittat på Vägverkets statistik över trafikolyckor och på statistiken som visar hur många som tar körkort, och när. Och så har hon dragit egna slutsatser.

Rapporten visar två saker.

1. Unga är inte lika unga som förr när de tar körkort.

2. Antalet trafikolyckor med unga förare minskar.

Båda företeelserna är redan väl kända och sammanhanget är dessutom fullt naturligt. Motsatsen hade varit spännande men här slår alltså Åsa Murray in öppna dörrar.

Hennes slutsatser är desto mer anmärkningsvärda. Åsa Murray tycker nämligen att det är bra att unga inte tar körkort. Eftersom trafiken blir säkrare.

Varför inte gå ett eller ett par steg längre. Äldre förare kan också vara farliga i trafiken. Om vi förbjuder folk att köra från pensionsåldern blir ju trafiken ännu säkrare. Eller varför inte sätta gränsen vid 60. En del människor tappar ju tempo och koncentration vid uppseendeväckande låg ålder.

Åsa Murray säger att det är bra att antalet förare under 21 år minskat. Men jag kan avslöja att jag känner 30-åringar med direkt infantil omognad. Varför inte sätta lägsta körkortsålder till 30 år?

30 till 60, det blir bra. Ett litet antal medelålders förare borde vara rätt säkra i trafiken.

Ett annat resultat av den begränsningen, en ren bonus alltså, är att det blir färre bilar på vägarna vilket gör trafiken ännu säkrare, det blir ju färre bilar att krocka med!

Hur mycket minskar olyckorna då? Hmm, jag undrar om man kanske skulle forska lite.

Jag ser rubriken framför mig.

Robert Collin” i stora bokstäver och så: ”Bra att bara medelålders kör bil”. Om inte Åsa Murray hinner före och snor den rubriken också.

Nej, Åsa Murray. Det här är inget att skämta om. För din rapport är väl bara på skoj?

Det är ju inte färre körkort vi behöver. Varken färre unga eller färre gamla bilister.

Det vi behöver är en säker, förlåtande trafikmiljö och duktiga ansvarstagande trafikanter.

Självklart ska unga ha en chans att ta körkort redan som 18-åringar. Självklart ska ungdomarna fortsätta att köra med mamma och pappa redan från 16 års ålder för att skaffa en gedigen mängdträning. Minst 100 timmars träning, gärna 200 för att få in ryggmärgsreflexerna.

De borde dessutom få en obligatorisk trafikantutbildning med start redan på dagis och avslutning med teoriprov till körkortet innan de går ut gymnasiet.

Den praktiska utbildningen borde också få plats i skolan. Bilkörning skulle nog kunna locka en och annan i konkurrens med ämnen som makramé och näverslöjd. I synnerhet som ett körkort, i motsats till både makramé och näverslöjd, ger större chans att få ett jobb.

Det är med en gedigen och långvarig trafikantutbildning som vi kan ändra de unga förarnas, särskilt pojkarnas, attityd till bilkörningen.

Och det är mängdträningen med föräldrarna som ger rutinen.

Det är på det sättet vi kan komma till rätta med de unga olycksförarna.

Risken med Åsa Murrays modell är att människor i 25-årsåldern börjar ta körkort på intensivkurser. De får sitt körkort efter en veckas korvstoppning på en trafikskola i ett mindre landsortssamhälle och kör sen vidare utan den träning som de kunde ha fått med mamma och pappa.

Åsa Murray som är knuten till lärarhögskolan borde ha större tilltro till utbildning än till förbud.

Följ ämnen i artikeln