Det är dags för Televinken igen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-06-18

det räddar liv

När fler och fler dör i trafiken, när juni år 2002 blir den mörkaste trafikmånaden på länge, då höjs ropen på ökad hastighetsövervakning.

Som om jakten på hederliga svenskar som råkar köra 15 kilometer för fort på motorvägen skulle vända olyckskurvan.

NOLLVISIONENS RÄDDARE? Anita och Televinken har gett många barn - och vuxna - värdefulla lektioner i trafikkunskap genom åren. De senaste veckorna har antalet allvarliga trafikolyckor skjutit i höjden. Nu lovar näringsminister Björn Rosengren en ökad satsning på folkbildning igen.

Trafikpoliserna blir allt färre och ersätts av plåtpoliser med inbyggd kamera.

Men om olyckorna beror på att folk kör berusade och narkotikapåverkade, om unga pojkar kör bil långt över sin förmåga för att imponera på flickvännen, om folk som krockar inte har bältet på sig, då är det ingenting som plåtpolisen upptäcker.

Och om det är den vanlige hederlige svensken som orsakar olyckan beror det nästan alltid på att han prioriterade annat än själva bilkörningen; han kanske bytte cd i stereon, slog ett nummer i mobilen, fixade med ungarna i baksätet eller vad som helst som just då kändes mer angeläget än att köra bil.

Fiaskovision?

Många tycker att nollvisionen är ett fiasko. Ibland märks i debatten till och med en viss skadeglädje över att olyckorna inte minskar.

Det är sorgligt. Själva attityden till bilkörning, till trafiksäkerhet och trafik-regler - och till nollvisionen - måste ändras.

Jag har själv under ett par års tid här i Aftonbladet krävt trafikantundervisning redan från dagis och sen upp genom hela skolan för att ändra attityder och för att inpränta livsviktig trafikkunskap.

Skäms för Televinken

Och för bara två veckor sedan var jag hos NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, och pratade om deras roll som folkbildare och opinionsmakare.

De senaste åren är det som om NTF skämts över Televinken och kampanjerna som lärde oss att gå över gatan och att använda reflexer.

Men i går kväll ställde sig näringsminister Björn Rosengren äntligen mitt i gatan och yttrade ordet "folkbildning".

I TV-Aktuellt nämnde han till och med förlegade folkrörelser som NTF och Motormännens helnykterhetsförbund. Och han sa, att han skulle skaffa fram pengar till kampanjer för att göra svenskarna till bättre trafikanter.

Det var i grevens tid. Och jag hoppas att inte alla pengar läggs på att lära oss att köra långsammare.

I lördags förmiddag ställde sig trafikpolisen i Sörmland mitt inne i Flen.

Attityderna styr

Man stoppade tio bilister. Ingen hade bälte, en hade 0,8 promille alkohol i blodet. Det visar att nollvisionen inte har en chans utan förändrade attityder till bilkörningen.

I dag är bilarna säkra, vägarna blir allt säkrare med mitträcken och förlåtande diken.

Nu gäller det för oss bilister att börja köra säkert också.

Om alla tar sitt ansvar behöver ingen dö i midsommar.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln