Ett litet höghus från Mercedes
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-12-05
V som i Vaneo.
Av namnet att döma tillhör nykomlingen – precis som transportbilen Vito – den praktiska sidan av Mercedes.
Mercedes personbilar bär ju vanligen namn som A-, C-, E- eller S-klass. Men till ändamålsenliga former à la Renault Kangoo vill Mercedes tillföra en lyxigare prägel och nästan skapa en egen nisch.
Bättre fjädring
Till skillnad från V-klass, som bygger på nyttofordonet Vito, baserar sig nya Vaneo till stora delar på personbilen A-klass.
Härifrån kommer sandwichgolvet, fram- och bakaxel och hela drivlinepaketet.
Vaneo har däremot förlängts jämfört med A-klass och axelavståndet är drygt 30 centimeter längre än på en A-klass.
Detta kommer köregenskaperna till godo i form av bättre fjädringskomfort över ojämnheter, trots den nödvändiga lastreserven på 550 kg. Stabiliteten vid körning rakt fram är också bättre.
Redan i grundutförandet, alltså med de fem sittplatserna på plats, rymmer Vaneo 715 liter bakom ryggstöden.
Genom att vika det 60/40-delade ryggstödet och fälla ihop stolarna helt växer utrymmet till 3 000 liter lastat till taket.
Rymmer surfingbräda inne
Ytterligare 500 liter eller möjligheten att lasta en nästan tre meter lång surfingbräda uppnås genom att även lyfta ut passagerarstolen fram.
Rymdkänslan är större än i A-klass. Det något hårda, men bekväma, baksätet är än rymligare. Instrumentpanelen överensstämmer till stora delar med den i lillebror och kan erhållas med både ädelträ och navigator.
Motorpaletten är densamma som i A-klass. Bensinuppställningen rundas av i överkant med en varvvillig, 1,9-liters 125-hästare.
Den starkaste dieseln är på 1,7 liter, 91 hästkrafter och samma vridmoment som bensinaren: 180 Nm.
Kraften till de tappra framhjulen upplevs mer harmoniskt levererad i dieseln.
PROVKÖRT
Mercedes Vaneo1,6
Mikael Johnsson
H-J Stappen