Volvos nya jeep gör sig bäst på vägen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-29

XC90 släpps i Sverige till hösten

Här är första bilderna på Volvos nya stora Cross Country - Volvo XC90. Den får världspremiär i Detroit den 7 januari.

Inte förrän i oktober nästa år kommer den nya Volvojeepen att finnas hos de svenska handlarna. Pris från 360 000 kronor.

Slutresultatet påminner mycket om den konceptbil som Volvo visade på förra Detroitsalongen. Då med namnet Volvo ACC, Adventure Concept Car. Volvos nya jeep är en maffig storkombi med plats för sju personer, där bakersta sätet kan fällas ner under golvet.

Fyrhjulsdriften är ny med mellandifferential från svenska Haldex. Den diffen blir i fortsättningen standard på alla fyrhjulsdrivna bilar från Volvo. Även S80 kommer med drivning på alla fyra.

Mångsidig med terrängegenskaper

Volvo kallar XC 90 för en SUV, Sports Utility Vehicle. Det är ett amerikanskt uttryck och med det menas att det är en sportig, mångsidig och jeepliknande bil med terrängegenskaper. Trots att XC90 liknar en terrängbil är den i första hand avsedd för gator och vägar.

Konkurrenterna är i första hand Mercedes ML och BMW X5.

Nya Volvo XC90 påminner om dagens V70 Cross Country men är större, både utvändigt och invändigt. Fronten ger ett högt och aggressivt intryck med två stora skyddsplåtar längst ut på spoilern. I verkligheten är den ”snäll” med en krockabsorberande struktur långt ner där den ”passar ihop” med vanliga personbilar.

Volvo som de senaste dagarna fått en del kritik för att man inte längre bygger världens säkraste bilar har försett XC90 med skydd mot så kallade roll over-olyckor, det vill säga när bilen slår runt.

Om stora och tunga jeepar krockar med konventionella personbilar brukar det gå mycket illa för de mindre bilarna. Därför har Volvo byggt XC90 på samma personbilsgrund som S80 och S60, så att skillnaderna inte ska vara så stora vid en eventuell krock.

Sidorna är kraftig markerade som på syskonen S80 och S60.

Bakifrån har nya XC90 lånat drag från Volvo V40. Det innebär att den är svängd något inåt. I de för Volvo typiska bakljusarrangemangen lyser lamporna genom på ett fräckt sätt.

Flera motoralternativ – alla med turbo

Volvo XC90 kan fås med fem eller sexcylindriga bensinmotorer samt Volvos nya femcylindriga dieselmotor. Samtliga motorer är försedda med turbo. Den nya Volvojeepen ska byggas i Torslandafabriken i Göteborg, dit Volvo koncentrerar produktionen av alla större modeller. Cirka 65 procent av försäljningen kommer att gå till den nordamerikanska marknaden, Europa svarar för 25 procent och resterande marknader för tio.

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln