Collin i semestertrafiken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-07

Utfarten från Karlstad är magnifik. Stor, bred och med otaliga planskilda korsningar.

Den ligger helt öde när vi påbörjar dagens 70-milaetapp i semestertrafiken, som ett monument över hur Vägverket slänger i väg pengar på skrytbyggen medan viktiga projekt får vänta.

Dagens raka

Inlandsvägen strax före Noppikoski, mitt i Orsa Finnmark med en ödslighet som tyskar, holländare eller folk från södra Sverige knappt förstår sig på. Stanna intill vägen och lyssna på tystheten, känn barrskogens dofter och ta en klunk vatten ur forsen.

Tvärniten

Strax söder om Åsarna på väg 45 står den plötstligt där, kamouflagemålad i asfaltens grå toner, och betar vid vägkanten. Renen har för länge sen lärt sig att det är mindre mygg och knott på vägen än i skogen. Bilisterna, som kanske slappnat av lite väl mycket bakom ratten, upptäcker faran i sista stund och tvärbromsar. Tyskarna kastar sig på kameran, barn sliter sig en stund från dataspelet.

Slöseri

Väg 61 som leder ut från Karlstad till väg 45 är ett totalt feldimensionerat skrytbygge som tagit pengar från betydligt viktigare vägprojekt i landet.

Semesterkön 1

Många klagar på långsamma husvagnar. Men det är bara innan de hamnat bakom en EU-mopedbil.

Husvagnar är stora och syns på långt håll, hastigheten flexar mellan 70 och 90. EU-moppebilen går i 45 km/tim och är så liten att den knappt syns.

De båda personerna i den röda minibilen på väg 70 strax före Mora tycktes totalt ovetande om de inbromsningar och farliga omkörningssituationer de skapade.

Semesterkön 2

Husvagnar drar lätt på sig köer och på de stora trafikstråken blir det lätt irritation, trafiken är ju redan så stressig att minsta ytterligare störning kan få sinnet att rinna till.

Men inte på väg 45!

Där samsas ortsbor på väg hem och turister med husvagnar utan minsta synbart gnissel.

Säkra tips

Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket. Hans jobb är att minska de allvarliga trafikolyckorna så att färre dödas eller skadas allvarligt. Här är hans råd som gör semestertrafiken säkrare:

1. Ingrip när du ser någon som tänker köra berusad. Hindra honom, sno nyckeln. Det är jobbigt, men det är det som kallas civilkurage!

2. Bältet! De som inte använder bältet visar tydligt att de inte bryr sig om det här med trafiksäkerhet.

3. Kör inte fortare än hastighetsgränsen. Det är möjligt att du inte tycker att gränsen är rätt satt, men du visar att du är en god trafikant och blir ett föredöme för andra.

4.Trötthet kan BARA botas med sömn! Stanna och sov en kvart, tjugo minuter så kan du köra två timmar till.

5. Finns det två vägar till ditt resmål, välj det med mötesfri väg, vajer eller motorväg, så minskar risken att dödas eller skadas allvarligt med 80 procent. Mellan Stockholm och Göteborg till exempel skyltas vägen över Örebro med många farliga sträckor – vägen över Jönköping är både säkrare och kortare.

”Turisterna kör rätt fort”

Bröderna Gösta Jonsson, 65 år, och Åke, 78, i Stumnäs längs väg 70 strax väster om Rättvik har koll på trafiken.

– Vi har väl stått här en timme, gissar Gösta. Vi tog en cykeltur först, sen ställde vi oss och tittade på alla bilar.

Båda cyklar på sina välskötta Crecent-cyklar. Åke fick sin av pappa 1937, Göstas är från 1952.

– En del av turisterna kör rätt fort, de vet nog inte hur mycket älgolyckor vi har just här borta, säger Åke och pekar.

– Och en hel del kör om här i korsningen när folk saktar in för att svänga, fast det är heldraget, säger Gösta.

– Men det är rätt lugnt i trafiken, även nu under sommaren. Folk kör försiktigt, säger båda bröderna.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln