Visst har man roligare i en Avant än i en V40

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-03

Robert Collin summerar

Både Volvo och Audi har turboladdade motorer. Motorkaraktären är likartad. Men Volvos motor faktiskt trevligare och lite starkare överlag.

Både Volvo V40 och Audi A4 Avant hör till gruppen sportkombi. De är raka motsatsen till lådformade funkisbilen Volvo V70.

Men vilket passar bäst? Rak bakstam eller lutad? Välj själv.

Volvo ger valfrihet. Än så länge. Ersättaren till V40 kommer om två år och blir rymligare med betydligt mer upprätt bak. Som en ”riktig” Volvo.

Audi har satsat på avfasad rumpa från första början och varit trendledande i segmentet sportkombi. Formgivningen var en medveten, och affärsmässigt lyckad, protest mot just Volvokombin, Opel Rekordkombin och Mercedeskombin.

Sportkombin är en så kallad livsstilsbil. Den signalerar att här kommer en kille (det kan vara en tjej också) som tycker att livet är en runda på golfbanan.

Antalet golfbagar som går in betonas alltid i reklamen för livsstilsbilarna, något annat får ju knappt plats. Kylskåpet, 28-tummaren och utombordaren får snällt åka i en annan bil.

Den som har en livsstilskombi har nämligen råd med det. Ju dyrare bil, desto trängre och mer opraktisk.

Nu hör varken V40 eller A4 Avant till de mest utstuderade i gruppen men det är trångt jämfört med en ”vanlig” Volvo.

Daf blev Volvo

S- och V40 tillverkas i holländska Born och har utvecklats av Mitsubishi.

De holländska Volvomodellerna har alltid varit något som katten släpat in.

Bilarna utvecklades först av holländska samarbetspartnern Daf. Volvo 66 var en Daf med Volvoemblem. Sen kom Volvo 340 som utvecklades av Daf för att vara en Daf men blev en Volvo när svenskarna köpte in sig i fabriken.Volvo 440 var lika mycket Daf som föregångarna. Volvo brydde sig aldrig om vare sig utveckling eller tillverkning. Därför blev det som det blev. Risiga bilar med dåliga egenskaper rakt igenom.

Lika holländskt som förr

Så kom Mitsubishi in i fabriken. Volvo höll just på med sin franska affär och brydde sig fortfarande inte. Ansvaret att utveckla 40-serien lades på japanerna medan Volvo utvecklade nya ”fina” modeller tillsammans med Renault.

40-serien blev inte mer Volvo än tidigare bilar från Holland.

När samarbetet med Renault sprack kom Volvo yrvaket och i allra sista stund in i utvecklingen av 40-serien men det var för sent för att kunna få in Volvo-själen i bilarna.

Därför blev V40 en sportkombi och inte en funkis-Volvo.

Och därför var komfort och köregenskaper inte i närheten av storasyster 850.

40-seriebilarna fick en välbehövlig omgörning för två år sedan. Det mesta blev bättre men det är fortfarande en bit kvar till modernare konkurrenter.

Audi har rätt image

Audi A4 Avant är en av dem. En modern bil med betydligt högre kvalitetskänsla och bättre köregenskaper.

Baksätet är trångt och bagaget litet. Men det räknas inte. Audi har rätt image och det räcker för att sälja bra.

Personligen tycker jag att Volvo ska lämna sportkombisegmentet så fort som möjligt. Volvos styrka är att göra praktiska bilar.

Den som vill ha en opraktisk liten bil har förmodligen roligare i en Audi A4 Avant än i en Volvo V40. Men den kostar nästan lika mycket som en stor praktisk Volvokombi.

Visst är det härligt med valfrihet.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln