1007 skulle aldrig ha lämnat bilsalongen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-15

Robert Collin om vilken småbil som blir en succé

Peugeot 1007 med sina elektriska skjutdörrar och utbytbara tygklädslar var förra årets skräll på bilsalongen i Paris.

Robert Collin

Den kanske blir Årets bil (med den juryn kan man aldrig vara säker), men den blir knappast någon succé på svenska vägar.

För 1007 var som gjord för salongen. Likt de vansinniga kreationerna på haute couture-visningarna hos Gaultier och de andra modeskaparna i Paris skulle 1007 ha hållit sig på catwalken, inte smitit ut i trafiken. Köregenskaperna lämnar mycket att önska, och vem tar ansvar för att all ny teknik fungerar efter en vinter i saltslask?

Renault skyndar långsammare med sin Modus som jag tycker träffar mitt i prick. Fyra vanliga dörrar och konventionell klädsel men mycket nytt i det lilla som gör bilägandet praktiskt och flexibelt.

Det är kombinationen av konventionellt bilbygge med ett visst mått av nytänkande som gör Modus till Årets bil för mig, kanske årtiondets bil, med fin komfort, mycket fina köregenskaper, storbilskänsla och utrymmen samtidigt som bilen tar småbilslite utrymme i stadstrafiken.

Suzuki Swift är en efterlängtad ersättare till gamlingen, en krockfarlig bil som överlevde sig själv allt för många gånger. Suzuki ligger fortfarande efter i säkerhet men är överlägsen i tillförlitlighet.

VW Polo slutligen, är valet för den konservative som inte vågar släppa taget om de små, trånga och låga småbilarna.

Ett snyggt bygge, men som för tankarna bakåt, inte framåt.

Fyra småbilar för fyra olika typer av köpare.

En för den konservative med imageproblem, en för den som söker tryggheten, en för exhibitionisten och en slutligen för den köpare som vill att bilen ska vara funktionell och flexibel. Att Renault Modus blir årets succé i Sverige är snudd på självklart.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln