Slumpen (?) – månad efter nya drömaffären

Publicerad 2015-04-11

Mourinho: Är ett företag och en industri

Yoshinori Muto

Först dök en japansk storsponsor upp med 520 miljoner kronor per säsong.

Sedan var helt plötsligt en japan högaktuell för Chelseas a-lag.

Nu erkänner managern José Mourinho att det inte bara är sportsliga aspekter på klubbens spelarköp längre.

Följ ämnen

I slutet av februari presenterade Chelsea japanska däckföretaget Yokohama Rubber som ny sponsor. För omkring 520 miljoner kronor per säsong köpte däckföretaget reklamplatsen på den engelska fotbollsklubbens tröja och diskuterar nu också en veckolång turné för stjärnlaget i Japan.

Men det stannar inte där.

”Ett kommersiellt intresse”

Häromdagen bekräftade plötsligt japanska FC Tokyo att den engelska klubben lagt ett bud på den 22-årige anfallaren Yoshinori Muto.

– Det är sant att Chelsea har lagt ett bud på Muto. De vill ha honom till sommaren, sa FC Tokyos president Naoki Ogane.

Prislappen påstås ligga på omkring 52 miljoner kronor för japanen som gjort tre mål på säsongens fyra första matcher. Nu erkänner José Mourinho också att Chelsea inte längre bara kan se till den sportsliga sidan vid sina värvningar.

– Jag lägger inte buden. Det finns ett kommersiellt intresse i modern fotboll, det är ett modernt styre. Samtidigt är en fotbollsklubb alltid en fotbollsklubb. Och en toppklubb har bara plats för väldigt bra spelare eller åtminstone väldigt lovande spelare. Så nej, vi skulle aldrig ta hit en spelare om spelaren inte har kapaciteten att ta en plats i Chelseas trupp, säger Mourinho enligt ITV.

”Måste tänka på det finansiella”

Enligt brittisk media är Chelseas plan att värva Yoshinori Muto till sommaren och sedan låna ut 22-åringen i en säsong. Oavsett skulle klubbens nya sponsor med all säkerhet välkomna ett japanskt namn på klubbens spelarlista.

– Jag vill inte tala om andras spelare, säger Mourinho på frågan om Muto specifikt men fortsätter sen:

– Det enda jag kan säga är att modern fotboll är ett företag, en industri. Du måste tänka på den finansiella situationen, speciellt i en klubb som Chelsea där du alltid vill hålla dig inom Uefas finansiella regler. Men vi är en fotbollsklubb och vi vill vinna matcher och titlar. Vi värvar inte spelare om vi inte tror att de är tillräckligt bra eller tillräckligt lovande. Det kan jag lova.