Chelseas nya storsponsor

Publicerad 2015-02-27

2,6 miljarder kronor över fem år.

Chelsea har skrivit ett nytt avtal med däckföretaget Yokohama Rubber.

Från och med nästa säsong kommer företaget att pryda de blåa tröjorna.

Avtalet ger Chelsea omkring 520 miljoner kronor per säsong, enligt The Guardian.

Följ ämnen

Från och med säsongen 2015/2016 kommer Samsung vara ett minne blott som framsida på Chelseas tröjor. Istället blir det Yokohama som kommer att synas på London-lagets tröjor.

Avtalet som ger Chelsea omkring 2,6 miljarder kronor över fem år är det näst bästa som skrivits i Premier Leagues historia. Bara Manchester Uniteds avtal med Chevrolet, som ger dem 682 miljoner kronor per säsong, är bättre.

Chelseas nya avtal ger dem mer än dubbelt så mycket som det tidigare avtalet med Samsung.

– Vi tror att Yokohama kommer att få en nyckelroll i att hjälpa oss expandera på den globala marknaden. Speciellt i USA där de varit verksamma i många år, säger Chelseas ordförande Bruce Buck till klubbens hemsida.

Förbi Arsenal, Liverpool och City

Chelsea förhandlade tidigare med Turkish Airlines, ett avtal som hade gett dem omkring 320 miljoner kronor per säsong, men ägaren Roman Abramovich ville ha mer.

Avtalet med Yokohama gör att Chelsea passerar Liverpool, Manchester City och Arsenal i tabellen över pengar från tröjsponsorer. Samtidigt blir dessa sponsoravtal allt viktigare i och med Fifas Financial Fair Play.

– Jag är väldigt glad över att vi fastslagit detta avtal. Det är det största sponsoravtalet i företagets historia, säger Yokohamas ägare Tadanobu Nagumo.

Följ ämnen i artikeln