En pick-up med attityd

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-04-15

Mitsubishi L200 är raskare och segare

Den mest köpta modellen från Mitsubishi har fått fler hästkrafter, högre vridmoment - och lägre förbrukning.

Dieselmaskinen har vidareutvecklats och det gör att bilen blivit både raskare och segare.

Mitsubishi L200 hittade under förra året hem till cirka 2 000 svenska köpare som har att välja mellan två modeller, lite mindre tvådörrarsvarianten Club Cab och 4-dörrars Double Cab.

Bilen är i grunden bakhjulsdriven, men med en extra växelspak kan man koppla in fyrhjulsdrift (i farter upp till 100 km/tim).

Lågväxeln och den spärrbara differentialen bak gör bilen till en sjusärdeles kompetent dragbil. Både Club- och Double Cab går att få i specialversionen Trailer. Där har lastförmågan "skrivits ner" och man får dra 1 300 kilo med B-kort. Annars 750 kg.

L200 har rätt attityd men dess främsta köpargument är kanske att momsen är avdragbar, den är nämligen fortfarande rejält lastbilslik i uppträdandet. Klumpig i stadstrafik och lite dryg på landsvägen.

Hygglig förarmiljö men sämre baksäte. Som lastbil eller andrabil är den helrätt. Som familjebil ett ganska radikalt, för att inte säga brutalt, alternativ.

Mitsubishi L200

Torbjörn Stålenhag

Följ ämnen i artikeln