Lista: Bilmässans viktigaste nyheter

Publicerad 2015-03-04

Här är årets kommande storsäljare

Visst. Genève är superbilarnas hemmaplan – men det hindrar inte storsäljarna att briljera.

Här är listan med årets viktigaste släpp för de vanliga köparna.

Vad sägs om Passat Alltrack som utmanar Volvo XC70, BMW:s sjusitsiga minibuss eller att Toyota uppdaterade storsäljaren. Här är de!

Skoda Superb

Den må ha levt ett liv lite i skymundan av sina större koncernbröder, men när det tjeckiska flaggskeppet uppdateras blir stor bara större.

Redan innan uppdateringen hade den ett av bilvärldens, när vi pratar vanliga bilar, största baksäten. Nu förlängs axelavståndet ytterligare vilket kommer såväl kupé- som bagageutrymme till gagns. Dessutom menar Skoda att nya Superb lyxigare, rymligare och bättre på det mesta. En viktig bil för Sverige – som kommer i kombikaross strax efter sommaren. Senare även som laddhybrid.

Toyota Avensis

Största faceliften i form av investeringar någonsin, menar Toyota om sin uppdaterade Avensis. En ny frontdesign, totalt fyra centimeter längre och ett omarbetat chassi. Till det menar Toyota att man förbättrat ljudisoleringen, klämt in två nya dieselmotorer och fintrimmat bensinspisarna.

Volkswagen Passat Alltrack

När Passat kom i sin skogsmulleversion Alltrack 2011 seglade den snabbt upp som favorit hos många tjänstebilsförare. Nu tar Volkswagen nästa steg – och lanserar nästa generations Alltrack för att på allvar utmana Volvo V70 och XC70 om den riktiga kungatronen i Sverige.

2,75 centimeter högre än ordinarie Passat, fyrhjulsdrift och lite plastsjok runt hjulhusen ska locka nya kunder. Lägg också till en hög utrustningsnivå från början och bra motorer så lär vi ha en ny svensk storsäljare.

Renault Kadjar

Segmentet med små suvar, eller crossover-bilar som branschen vill kalla dem, växer så det knakar. Det får Renault att vilja fylla gapet mellan lilla Captur och större Koleos. 4,45 meter lång och 1,60 meter hög är den något mindre än koncernsyskonet och konkurrenten Nissan Qashqai som den också delar motorer, fyrhjulsdrift och plattform med.

Lansering i Sverige under sommaren och Renault spår stora framgångar på den svenska marknaden.

Volkswagen Touran

Volkswagen spottar ur sig modeller en efter en; och senast i raden är minibussen Touran. Baserad på koncernens MQB-plattform, det vill säga samma bottenplatta som såväl Volkswagen Golf och Passat som Skoda Octavia (bland andra) vill nya Volkswagen Touran frälsa de större familjerna. Sju sittplatser och lansering i Sverige framåt hösten.

Toyota Auris

Bara två år gammal får Toyota Auris redan en snabb uppryckning. Utseendet behålls i stort sett intakt – men in under huven hittar bland annat en liten turbosnurra. Och det hör inte till vanligheterna i en bensindriven Toyota i dag.

1,2T är en 1,2-liters turbomotor på 116 hästkrafter och 185 newtonmeter med en förbrukning på 0,47 liter per mil. Enligt Toyota åtminstone. Hur mycket den drar i verkligheten får vi återkomma till vid en framtida provkörning.

BMW 2-serie Grand Tourer

När BMW börjar bygga en framhjulsdriven sjusitsig minibuss, vad då sig likt runt om i världen? Väldigt mycket, bevisligen. För nu har det nämligen skett.

Nya 2-serie Grand Tourer är en förlängd version av Active Tourer som vi redan stiftat bekantskap med. Skillnaden här är drygt 20 centimeter förlängd kaross och två extra sittplatser.

Mitsubishi L200

Det har passerat tio år sedan vi sist såg en ny generation av arbetshästen L200 – men nu är den här för att möta konkurrensen Ford Ranger, Volkswagen Amarok och Nissan Navara. 2,4-liters dieselmotor med 181 hästkrafter, tolv procent reducerade koldioxidutsläpp och en förbättrad vändradie. Byggs i Thailand och lanseras i Sverige under hösten.

Nu är det bara Toyota Hilux vi väntar på – sen är samtliga pickuper hyfsat moderna.

Mazda CX-3

Egentligen såg vi nya Mazda CX-3 redan på bilsalongen i Los Angeles i november förra året, men det är först nu vagnen får europapremiär. En mindre variant av den närmast unisont hyllade CX-5 spås en lysande framtid på den växande småsuvs-marknaden i Europa. Både fram- och fyrhjulsdrift erbjuds med såväl två 2,0-liters bensinmotorer på 120 och 150 hästkrafter som en 1,5-litersdiesel.

Honda HR-V

Precis som Mazdas konkurrent här ovan såg vi Honda HR-V redan i Los Angeles, men även här är det europeisk premiär. Lanseras i Sverige efter sommaren och får en 1,5-litersbensinmotor med 130 hästkrafter och en större 1,6-litersdiesel med 130 hästkrafter.

Se alla bilder i bildspelet högst upp!

Följ ämnen i artikeln