Uselt krockbetyg för två pickuper

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-26

En överstruken stjärna – det blev säkerhetsbetyget för pickupen Nissan Navara.

Ytterligare en lätt lastbil krocktestades med förödande resultat.

– De här bilarna är riktigt sopiga. De visar på förfärande brister i säkerheten och är riktigt usla, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall som är ordförande i testorganisationen Euro NCAP.

Organisationen har för första gången i sin elvaåriga historia krocktestat tre av marknadens sex olika modeller av pickupbilar med dubbelhytt. De testade bilarna är Mitsubishi L200, Isuzu Rodeo och Nissan Navara. Resultatet presenterades på tisdagen.

”Besvikna”

Två av bilarna, Isuzi Rodeo och Nissan Navara, får underkänt. Nissan Navara har på en femstjärnig skala över säkerheten fått en överstruken stjärna, det sämsta betyget hittills under de år som testerna pågått.

– Vi tycker att det är väldigt tråkigt och är besvikna, säger Helena Turkel, Nissans Sverigechef.

– Så fort vi fick reda på detta gjorde vi vår egen analys. Vi åtgärdade sedan detta i alla bilar i produktion från december och framåt. För de andra har vi gjort en servicekampanj. Det tar 20 minuter att få mjukvaran uppdaterad, säger hon.

Isuzi Rodeo har fått två stjärnor, varav en är överstruken.

Alarmerande

Claes Tingvall anser att resultatet är alarmerande och menar att det låga betyget är särskilt bekymmersamt eftersom biltyperna används både i arbetet och inom familjen.

– Bilarna har brister som man inte kunde vänta sig år 2008 men möjligen i mitten på 90-talet, säger han.

Tingvall är särskilt kritisk till att dessa modeller saknar anti-sladdsystem, vilket enligt honom ytterligare förstärker bilden av säkerhetsbrister.

Claes Tingvall framhåller att Nissan redan agerat för att förbättra krockkuddssystemet i sin modell.

Den tredje testade pickup-bilen, Mitsubishi L200, klarade sig betydligt bättre i testet och har fått fyra stjärnor av fem möjliga när det gäller krockskyddet i bilen.

Citroën säkrast

I det senaste krockprovet testades ytterligare fem familjebilar, några mindre och några större. Bästa säkerheten av dem hade CitroënC5 som var den enda bil som i denna omgång fick fem stjärnor. Fyra stjärnor för skyddet i bilen fick Suzuki Splash, Renault Kangoo, BMW X3 och Daihatsu Terios.

– En bil med struken stjärna innebär att bilen har en oacceptabel hög risk för dödande skada. Det är ingen bil vi kan rekommendera. Man ska i dag välja en bil som har minst fyra stjärnor, säger Anders Lie, Vägverkets bilsäkerhetsexpert, till TT.

Euro NCAP-konsortiet (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Hittills har 275 olika bilmodeller krocktestats.

Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. Vägverket har varit med i samarbetet sedan starten.

Test av Nissan Navara och Mitsubishi
L200
Sök bland mer än 3 000
biltester

Följ ämnen i artikeln