Mercedes vill göra pickupen lyxig

Publicerad 2015-03-27

Den tyska premiumtillverkaren ser ett nytt segment öppna sig.

Förr var suvar tuffa arbetsfordon, men är i dag lyxiga komfortvagnar.

Nu vill Mercedes göra likadant – men med pickuper.

 ”Innan det här årtiondet är över ska Mercedes expandera sin produktportfölj till ett lovande segment genom att lansera den första pickupen från en premiumtillverkare.” Ja, så skriver Mercedes och menar alltså att vi inom fem år kommer få se en pickup med stjärna i fronten.

Tillverkaren drar paralleller till marknaden för 20 år sedan när suvar mer var bruksfordon till skillnad från dagens lyxvagnar, och menar att de kan göra likadant med pickuper.

– Förr i tiden var suvar, så att säga, råa. De blev finare med tiden och nu ser vi samma trend bland pickuper, säger Volker Mornhinweg, chef för Mercedes transportbilar, till Wall Street Journal.

Och visst har Volker rätt. Volkswagen höjde standarden i klassen när man lanserade sin Amarok för fem år sedan. Samma sak gjorde Ford när Ranger strax därpå blev första modellen att nå fem stjärnor i Euro Ncaps krocktester. Snart lanseras också nya versioner av såväl Nissan Navara som Mitsubishi L200 som båda väntar bli rejält mycket bekvämare och säkrare än sina föregångare.

Spolbar interiör

Några mer exakta detaljer kring själva bilen har inte Mercedes lämnat ännu, men meddelar att det blir en så kallad 1-tonspickup (som Volkswagen Amarok, Ford Ranger och Toyota Hilux) och att den kommer med såväl fyr- som sexcylindriga motorer. Eftersom man också satsar hårt på laddhybrider lär även den nya pickupen bli en sådan, allt eftersom.

Huvudmarknaderna ska vara Latinamerika, Sydafrika, Australien och – så klart – Europa.

Likaså utlovas en dubbelhytt med sittplatser för fyra personer i två versioner. En med läder och krom – och en ”ruff” arbetshäst med spolbar interiör. Den exteriöra designen lär bli i klass med nyligen lanserade suvarna GLE och GLE Coupé.

– Vi kallar det för rått lyx, säger transportavdelningens designchef Kai Sieber till WSJ.

Följ ämnen i artikeln