Snobbar som grovjobbar

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-06

Fyra smarta pickuper i test

Arbetshäst i veckan – familjebil på helgen. Vi testar fyra smarta och bekväma pickuper. Med dubbelhytt finns det plats både för familjen och last på flaket.

Pickupen börjar nu bli ett alternativ till kombin. Med dubbelhytt kan fyra åka hyggligt bekvämt. Och far i huset kan ha kvar verktygen på flaket.

Ett ökat intresse för pickuper i Sverige – 12 000 pickuper såldes i fjol – har sin grund i att dessa små lastbilar snabbt blir allt mer bekväma och personbilslika – inuti.

Fast de är fortfarande lika praktiska.

Hantverkare och andra grupper som oftast kör pickup har successivt tröttnat på att ha två bilar på garageuppfarten.

Dels en vanlig familjebil. Och sen en pickup för jobbet. Biltillverkarna är inte dummare än de insåg att här fanns en ny marknad.

Alltså: förläng kupén, in med fyra säten och moderna bekvämligheter.

Men behåll flaket.

Och kalla gärna dubbelhytten för något fränt. Typ Crew Cab.

Enkla – men hållbara

Så på startlinjen i vår lilla test har vi den här gången fyra exponenter för den nya tidens skapligt bekväma, fyrsitsiga pickuper:

Helt nya Isuzu D-Max. Nyss omgjorda Toyota Hilux, Mitsubishi L200 samt Nissan Navara.

Samtliga med fyrhjulsdrift och 2,5-liters dieselmotor – utan partikelfilter – och en förbrukning som ligger runt litern per mil. Och endast Nissan Navara med partikelfilter.

Alla fyra är vad man kallar rambyggen.

Mellan två bitar av modell järnvägsräls monteras hjulaxlar, motor och hela drivlinan. Sen bultas karossen på ovanpå. Enkelt och flärdfritt. Men hållbart.

I dag kan biltillverkarna dock bygga med viss finess.

Och komforten i dessa pick-uper som har stel bakaxel och bladfjädrar likt antikens T-fordar är trots förutsättningarna förvånansvärt bra.

Dagens pickuper är också skapligt isolerade mot allt oväsen som motorer och grova transmissioner ger.

Nästan personbilsbekvämt även om vägljudet generellt sett är snäppet högre än i en personbil.

Men det finns skillnader.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln