Ny kompakt-SUV från Peugeot

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-13

3008 lastvänlig och körglad

Peugeot 3008 är en helt ny bil för märket.

Visst har man redan en suv i form av stora 4007, men det är egentligen en förklädd Mitsubishi.

3008 däremot är en egen produkt och det märks, här finns Peugeots körglädje och praktiska egenskaper och inte minst ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Men även bilen, och det här är viktigt för märket, känns solid. Interiören är det som övertygar mest, riktigt snygg och väldigt trevlig att vistas i, i synnerhet för föraren som omgärdas av en högt uppdragen och kraftig lutande mittkonsol. Cockpitkänsla pratas det ibland om i bilvärlden, här är det verkligen ingen överdrift.

Spaken i rätt höjd

Positivt är också att växelspaken hamnar i perfekt höjd och eftersom bilen saknar kardanaxel till bakhjulen (den är bara framhjulsdriven) skapas ett enormt förvaringsutrymme i mittkonsolen. Hela 13,5 liter rymmer massor och det är även kylt, perfekt för törstiga passagerare.

Bilen känns väldigt mycket som en 308 att köra och det är positivt. Bensinturbon på 150 hästar är stark och otroligt smidig, växellådan likaså även om slagen i lådan fortfarande är väl långa. Dieselmotorn på 1,6 liter är stark och man känner absolut inget behov av större motor.

Bra körställning

Fram sitter man som i 308, bra körställning men inte lika perfekt som i Golf. Tiguan är också snäppet bättre än 3008, det är i alla fall min bedömning tills vi testat på riktigt. Baksätet är bekvämt och med glastaket känns det mycket luftigt.

Plant lastgolv

För den som gillar att stuva blir lastgolvet nästan helt plant och främre passagerarstol går att fälla för att få in långa föremål.

Priset på 3008 startar runt 225 000 kronor med en rejäl laddning utrustning. Mycket lovande.

Mer om bilen, hur den uppträder på vägen och Peugeots satsning på kvalitet får ni ta del av i nästa nummer av BIL-bilagan i juni.

Följ ämnen i artikeln