Kostade 3,8 miljarder – då slutar de att sälja

Publicerad 2014-07-08

Tog beslutet året efter historiska avtalet

Uniteds nya hemmaställ fanns till försäljning för rena reapriset.

Manchester United har presenterat sitt nya matchställ med Chevrolets logga.

Det amerikanska bilmärket skrev avtalet värt 3,8 miljarder kronor 2012.

Året efter bestämde de sig för att sluta sälja bilar i Europa.

Följ ämnen

Det är många som har åsikter om Manchester Uniteds nya matchställ och nästan alla handlar uteslutande om den stora reklamloggan på magen. Förra sponsorn Aon har ersatts av amerikanska bilmärket Chevrolet som inte skäms när det kommer till att bre ut sig.

Skrevs 2012

Avtalet mellan United och det amerikanska bilmärket skrevs 2012 men träder i kraft först från och med den kommande säsongen. Det sträcker sig sedan över sju år och garanterar United en totalsumma på motsvarande 3,8 miljarder kronor.

Men ironiskt nog vill inte Chevrolet sälja några bilar i England. Inte ens i Europa.

”Alltid sett det som en global affär”

Året efter att avtalet skrevs bestämde sig ägaren General Motors för att från och med slutet av 2015 dra tillbaka bilmärket från den europeiska marknaden för att istället satsa helhjärtat på sitt andra märke Opel. Detta då Chevrolet sålt historiskt dåligt på kontinenten.

Istället hoppas General Motors kunna räkna in alla 3,8 miljarder kronor tack vare Uniteds starka ställning som ett globalt varumärke.

– Vi har alltid sett på Man U som en global affär. De exponeras över hela världen och Chevrolet kommer därmed exponeras över hela världen, sa GM:s vice ordförande Steve Girsky i december till Washington Post.

Följ ämnen i artikeln