Dagens namn: Mariana
CLAES WAHLIN om en våldsam nödvändighet Det finns goda skäl till att Dramaten har satt åldersgränsen 15 år för Sarah…
MARIO GRUT roas av ett komiskt urverk i röda förorter Med de gamla pajasspelens stora gester och slickade hår spelar…
CLAES WAHLIN om ett smutsigt aprilskämt från Dramaten De senaste årens krav på att teaterns scener ska fyllas av etnisk…
Teater
MARIO GRUT vet vad som väntar och avnjuter en rik teater av Lugn. När hon steg in i ett rum, heter det i en biografi av…
CLAES WAHLIN om en klassisk Fassbinderfilm som teater Det slags rasism som uttrycks så naket i Fassbinders dryga…
MARIO GRUT om Landet - en svartsynt bild av ett land fritt från idyll Det låter fridfullt och idylliskt. Landet.
nnEn alldeles glimrande föreställning är Teater Viirus No return, som i kväll gästar Hallunda och sedan fortsätter ut…
Claes Wahlin om en god årgång Lars Norén Lars Noréns borgerliga dramatik tillhör våra moderna klassiker och det är…
Två kulturer står mot varandra i Daniel Börtz och Claes Fellboms tragiska opera Svall: hederns och kärlekens.
JAN ARNALD slås av att Ibsen behöver tempohöjas Det första jag slås av är Ibsens långsamhet.
Från Köpenhamn kan meddelas att nu har världen gått under, och det gick riktigt gott.
TOVE ELLEFSEN LYSANDER ser Jasenko Selimovics pjäs - som inte blev en grand final Slutet är bäst när Göteborgs…
square2Det är tack vare Peter Viitanens intensivt frustrerade Hamlet som Irena Kraus omdiktning av Shakespeares tragedi I…
CLAES WAHLIN om en fransk skönhet på vers på Dramaten Det är en rent japansk precision som präglar Dramatens undersköna…
Att metateater är högsta teatermode vet var och en som har sett En midsommarnattsdröm på Stockholms stadsteater.
square2När Pappa på Kulturhusets Kilen är slut vill publiken helst stanna och dansa.
CLAES WAHLIN lyssnar till skuld och bekännelse i Harold Pinters tyranniska tystnad Den mest egendomliga replikväxlingen…
JAN ARNALD ser Riksteaterns uppsättning av "I Alperna" Riksteaterns I Alperna är en underbar uppvisning i kollektivism.
CLAES WAHLIN om nya undersökningar av livet Hur ser egentligen vårt döende ut?
Jan Arnald ser något som inte kan kallas teater Teater och teater. Kristina Lugns framträdande Lugn i Palestina…
När man väl har sett ett antal uppsättningar av Hamlet är det svårt att veta vad en reducerad uppsättning egentligen…
CLAES WAHLIN om att sätta samtiden på scen Hur ser en teatergeneration ut?
CLAES WAHLIN om varför ingen är rädd för Medea Vem är rädd för Euripides Medea?
"Hon är färgad, han är vit" står det i programmet när sydafrikanska Baxter Theatres Hear and Now gästspelar…
Den som jagar julklappar behöver inte leta längre. Gårdagens premiär på Stockholms stadsteater duger mycket väl.
CLAES WAHLIN ser hur Strindberg förbarmar sig När Advokaten och Agnes sitter i sitt klaustrofobiska hem och Kristin…
square2Vår dramatiker i Paris; så kan man sammanfatta Dramatens i förra veckan utlagda beställning till husdramatikern Lucas…
MARIO GRUT ser en mångstämmig Tre systrar Detta har kallats en absurditet om tre kvinnor som i fyra akter vill resa till…
Den ännu unge Thomas Adès har sedan länge varit engelsk musiks stora hopp och omhuldade älskling.
Må en dag komma då Stockholmsoperan slänger sin egendomliga praktik att inte spela tidigare operor än Mozarts i sjön.
Bara Gud får väcka mig”, står det på papperslappen som nioårige Oscar lämnar efter sig.
CLAES WAHLIN ser Teater Tribunalen fira tio år med mastodontpremiär Jag tror att två betingelser har präglat Teater…
<
1
...
36
37
38
41
>