Vi vet var den coola scenkonsten finns
Säsongsavslutning för Kritcirkeln. Ett långt och späckat avsnitt om allt från debatter om gråtrunkande kritiker till nostalgisk saknad efter ungdomsårens coola scenkonst - till nutidens coola scenkonst. Vi har blivit mutade med folköl på en källarteater, mött döden i virtual reality, sett kannibaliska, kåta och nakna nunnor i Berlin och spisat Wagner i olika skalor. Samt, inte minst, beskådat Mecenatens återkomst.
Mycket nöje och trevlig sommar!
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod och klipp)
I detta avsnitt hörs ljud och/eller musik (med tillstånd) ur föreställningarna
"Sancta "av Florentina Holzinger efter Paul Hindemith & August Stramms ”Sancta Susanna”. Dirigent : Marit Strindlund
Theatertreffen i Berlin, gästspel från Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin på Volksbühne Berlin
Richard Wagners ”Hammerlied” ur ”Mackan och Cleveman” med Markus Jupither och Lars Cleveman, piano: Johan Ullén. Ersta kyrka, Stockholm
Mecenatens återkomst av Gertrud Larsson
med Gertrud Larsson, Jenny Svenberg Bunnel, Anna-Lena Efverman, Frida Bergh och gäster. Teater Brunnsgatan fyra
"The Tannhäuser Dream" av Robin Jonsson och Ebba Petrén,
med Emelie Wahlman, Nea Landin, Ana Stanišić, Louise Ryme
Scen: Konträr i Stockholm
"[EOL]. End of Life " av DARUM - Victoria Halper & Kai Krösche, samproduktion Brut Wien, Theatertreffen i Berlin, gästspel på Gropius Bau
Vi pratar också om:
"En trappa till himlen" av Erik Holmström, Malmö dockteater
"Marthas hus" av Olof Runsten och Anna Ladegaard, efter RW Fassbinder och Cornell Woolrich. Gästspel Turtetern i Stockholm
"Double serpent" av Sam Max i regi av Ersan Mondtag
Hessisches Staatstheater Wiesbaden, gästspel på Theatertreffen i Berlin
"Unser Deutschlandmärchen" efter en roman av Dinçer Güçyeter, regi och bearbetning Hakan Savaş Mican, Maxim Gorki Theater, Berlin (också Theatertreffen)