Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Alf, Alvar

Teater

Vi vet var den coola scenkonsten finns

Säsongsavslutning för Kritcirkeln. Ett långt och späckat avsnitt om allt från debatter om gråtrunkande kritiker till nostalgisk saknad efter ungdomsårens coola scenkonst - till nutidens coola scenkonst. Vi har blivit mutade med folköl på en källarteater, mött döden i virtual reality, sett kannibaliska, kåta och nakna nunnor i Berlin och spisat Wagner i olika skalor. Samt, inte minst, beskådat Mecenatens återkomst.
Mycket nöje och trevlig sommar!
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod och klipp)
I detta avsnitt hörs ljud och/eller musik (med tillstånd) ur föreställningarna
"Sancta "av Florentina Holzinger efter Paul Hindemith & August Stramms ”Sancta Susanna”. Dirigent : Marit Strindlund
Theatertreffen i Berlin, gästspel från Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin på Volksbühne Berlin
Richard Wagners ”Hammerlied” ur ”Mackan och Cleveman” med Markus Jupither och Lars Cleveman, piano: Johan Ullén. Ersta kyrka, Stockholm
Mecenatens återkomst av Gertrud Larsson
med Gertrud Larsson, Jenny Svenberg Bunnel, Anna-Lena Efverman, Frida Bergh och gäster. Teater Brunnsgatan fyra
"The Tannhäuser Dream" av Robin Jonsson och Ebba Petrén,
med Emelie Wahlman, Nea Landin, Ana Stanišić, Louise Ryme
Scen: Konträr i Stockholm
"[EOL]. End of Life " av DARUM - Victoria Halper & Kai Krösche, samproduktion Brut Wien, Theatertreffen i Berlin, gästspel på Gropius Bau
Vi pratar också om:
"En trappa till himlen" av Erik Holmström, Malmö dockteater
"Marthas hus" av Olof Runsten och Anna Ladegaard, efter RW Fassbinder och Cornell Woolrich. Gästspel Turtetern i Stockholm
"Double serpent" av Sam Max i regi av Ersan Mondtag
Hessisches Staatstheater Wiesbaden, gästspel på Theatertreffen i Berlin
"Unser Deutschlandmärchen" efter en roman av Dinçer Güçyeter, regi och bearbetning Hakan Savaş Mican, Maxim Gorki Theater, Berlin (också Theatertreffen)

De rensar avloppet och får ny fart på sexlivet

Våren är här och med den alla besvärliga vårkänslor. I detta aprilavsnitt pratar vi om några nya föreställningar med terapeutiska inslag. Det handlar om livskriser, utbrändhet, olycklig kärlek och svårigheten att leva tillsammans med vardagstristess, slentriansex och stopp i avloppet - för såväl par som polyfamiljer. Vi har fått besök av Lady Di från den andra sidan och Cecilia har varit och tagit tempen på kulturkrisen internationellt i Aten. Och så noterar vi hur telefonen ännu är ett viktigt verktyg för scenkonsten.
Varning: starka, realistiska avloppsljud och ljudliga hulkningar förekommer i detta avsnitt (tack för dem Glitcher)
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod och redigering)
Föreställningar som avhandlas i detta avsnitt:
Diana: The Untold and Untrue Story av och med Linus Karp och Joseph Martin
Funeral of Lady Sapiens av Helle Rossing på Uppsala stadsteater, med musik av Kristina Issa som hörs i detta avsnitt
I, The End, av Linda Forsell, musik av Ambrose Watts, PotatoPotato,Konträr
Sad Boy — cry me a river, monologopera av Joel Janson Johansen (musik) och Sanna Strandberg Colling (libretto) med Richard Hamrin i rollen
How to live together av och med Glitcher, gästspel på Konträr, medverkande Joel Forsbacka, Josefine Fri och Martin Paul
Showcase 2025, National theatre of Greece, Aten:
The inheritance av Matthew Lopez regi Yannis Moschos
Caryatid av Giorgos Kapoutzidis, regi Katerina Mavrogeorgi
En folkefiende av Ibsen, regi Konstantinos Vasilakopolus
Tre systrar av Tjechov, regi Maria Magakanari
Pandora av Wichi