Mazda MX-5 Miata

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-11-18

-världens roligaste överkomliga sportbil

KLOKA VALET Riktigt bra saker ska uppfinnas två gånger. Engelsmännen uppfann folksportbilen första gången, receptet var enkelt: liten kulkörd bil med tygtak, enkel mekanik och rimlig prislapp.

Mazda uppfann folksportbilen andra gången och lade till vad engelsmännen glömt: kvalitet.

Resultatet blev världens bästa, och roligaste, överkomliga sportbil.

Japanska Mazda har alltid varit fenomenala på att bygga bilar som aldrig stannar men som i gengäld är så tråkiga att klockorna stannar. Så fick märket spatt och lanserade Miata 1990.

Världen var chockad. Motorjournalisterna jublade. Succén ett faktum. Världens bästa folksportbil var född.

Vad är det som gör den här bilen så oemotståndlig?

För det första är det enkelheten.

Det behövs inte en massa cylindrar, turboaggregat, luftkonditionering, fyrhjulsstyrning, satellitnavigering och hydrauldämpade mugghållare för att en bil ska vara skoj.

Tvärtom.

Sånt skräp tynger bilen och onödig vikt är den äkta sportbilens värsta fiende.

För det andra är det köregenskaperna.

Få andra bilar är lika kommunikativa, levande, spralliga att ratta. Miata reagerar blixtsnabbt på förarens minsta vink, motorn levererar alldeles tillräckligt med kraft, växlarna åker i med en knyck på handleden, styrningen är direkt och hela alltihopa är bara skitkul.

Sen gör det ju inget att bilen alltid funkar, det blir sällan nåt tjafs. Suffletten fälls upp med ena handen och tre sekunder senare är den på plats, man behöver inte ens kliva ur!

Nackdelar då? Stolarna kunde varit bättre, på långfärd håller de inte måttet. Plastbakrutan mjölkar igen med tiden precis som på alla andra cabbar med plastruta. Pop-up-lysena är kanske inte världens vackraste.

Men i övrigt är det faktiskt svårt att hitta några grava svaga punkter.

Jo, förresten, priserna står löjligt högt. Vissa begär fortfarande uppåt 100 000 för tidiga nittiotalare.

Det är fel. Letar man går det att hitta en vettig Miata för 60 000-70 000 kronor.

Mazda MX-5 Miata -90

Fiat Barchetta - udda men prisvärd

ROLIGA VALET

BÄSTA FOLKSPORTBILSveriges 10 bästa begköp

Staffan Borglund (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln