Sportig – men utan komfort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-26

Mazdas nya suv CX-7 - en väldesignad raket

Mazdas nya raketsuv. Snygg design och vägegenskaper som en kompetent mellanklassbil. Det är Mazdas nischbil CX-7 i ett nötskal.

Paketerad som en suv men med teknik från Mazdas mindre bilar lurar den ögat. Toppversionen har samma motor som vettvillingen Mazda 6 MPS.

I CX-7 är dock effekten nedskruvad på grund av ett mindre turboaggregat. Men 247 hästar och 350 Nm räcker gott och väl. 1 800 kilo bil flyttas från noll till hundra km/tim på under åtta sekunder!

Bilen är fyrhjulsdriven och även det systemet kommer från 6 MPS. Designen är klart sportigare än en normal suv. Framrutan lutar till exempel mer än på Mazdas sportbil RX-8.

Besvärlig form

Formen är fräck men gör det svårt att se ut. Snett framåt, rakt fram eller bakåt. Spelar ingen roll vart du tittar, alltid är det något som skymmer.

Storleksmässigt är CX-7 knappt åtta centimeter längre än Toyota RAV4, men den slanka designen döljer storleken effektivt. Andra konkurrenten Honda CR-V ser ut som en box i jämförelse.

Interiört fortsätter det sportiga temat från karossen. Ratten är samma greppvänliga kringla som i Miata, och avståndet mellan ratt och växelspak är kort.

Skapad för föraren

Framstolarna är sportiga och ger bra stöd. Tyvärr går ratten bara att justera i höjdled, annars hade körställningen varit perfekt. Baksätet bjuder gott om plats för knän och huvuden. Men lastgolvet blir inte plant efter fällning.

Baksidan med CX-7 sportighet är komforten. Hård fjädring är inget för komfortnissar. Men den aktive suv-föraren kan sluta leta – CX-7 är skapad med föraren i centrum. ESP är standard.

Först nästa sommar kommer CX-7. Då blir det en tuff match för RAV-4 och CR-V.

FAKTA. MAZDA CX-7

John Argelander

Följ ämnen i artikeln