Collin: ”Lite jobbigt att den blir årets bil”

Uppdaterad 2019-07-31 | Publicerad 2016-03-24

Världens biljournalister har sagt sitt: årets världsbil 2016 är Mazda MX-5.

Det innebär att det för första gången på väldigt länge inte är en tysk bil som vinner.

– Den är helt fantastisk, men lite jobbigt att den blir årets bil, säger Aftonbladets bilexpert, tillika en av jurymedlemmarna, Robert Collin

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det var på New Yorks bilsalong som årets världsbil utannonserades. Finalfältet bestod av Audi A4, Mazda MX-5 och Mercedes GLC – och när rösterna från den över 70 personer starka juryn räknats samman stod det klart att det blev Mazdan som tog hem det hela.

– Jag är inte ett dugg förvånad för det är en fantastisk bil. Om man är ute efter en sportbil och inte vill lägga ner en miljon, har lite miljösamvete och vill ha väldigt roligt – då ska man köpa den här. Dock är det lite jobbigt att det är en sportbil som vinner, vi har ju gjort klassindelningar för att huvudkategorin ska innehålla vanliga bilar. Men Miatan är ju så billig att den passar in,  säger Aftonbladets Robert Collin.

Klassisk körglädje var vinnande receptet

I sin motivering skriver juryn: ”I och med lanseringen av nya MX-5 har Mazda kastat ritningarna och återgått till grunden, samma grund som man hade 1989. Kortare, lägre, bredare och viktigast; lättare, nya MX-5 kommer med antingen en 1,5- eller en 2,0-liters sugmotor och löftet om ojämförbar körglädje. Och ja, det är fortfarande en av de bästa bilarna när det kommer till det”.

– Miatan är tillbaka till att vara en klassisk engelsk folksportbil, fast pålitlig. Jag älskar verkligen Miatan det är en fantastisk bil, säger Robert som själv äger ett exemplar av första generationen.

Dieselgate förstörde för Audi

Inför finalen var Audi A4 en lågoddsare till vinsten och den bil som Robert trodde mest på. Men det verkar som att VW-koncernens utsläppsskandal stjälpte den tyska favoriten.

– Jag har inte sett hur alla jurykollegor röstade, men jag kan tänka mig att en hel del sänkte A4:an för dieselgate. Det blev helt enkelt lite för mycket negativt kring märket och hade det inte varit för VW-koncernens problem – så hade Audin tagit hem det hela. Det var min personliga favorit.

Bränsleceller årets gröna

Utöver huvudkategorin så utsågs även årets prestanda-, lyx, gröna- samt designbil. När det gäller prestandan var det Audi R8 som knep titeln , MX-5:an vann även designpokalen och när det kom till lyxkategorin var det BMW 7-serien som tog hem vinsten framför näsan på Volvos XC90. Årets gröna bil blev bränslecellsbilen Toyota Mirai, ett val som Robert tror att även det har att göra med VW:s dieselskandal.

– Min favorit var Passat GTE i den gröna kategorin, men den lär också ha tappat på grund av skandalen. Dieselgate har kostat VW-koncernen otroligt mycket när det kommer till anseende.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln