Smått, smart, snålt & säkert

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-12

Collin summerar bilsalongen i Genève

Genève är de små bilarnas salong. Förnuft och familj är honnörsord och i år var det mer smått, smart, snålt och säkert än någonsin tidigare.

Vårsalongen brukar vara befriad från de värsta överdrifterna, från de mest vulgära monsterbilarna, och även årets salong visade sans och vett.

Fast de som väntar på alternativbilarna, bilarna som ska drivas med andra bränslen än bensin och diesel får vänta lite till. Trots en engagerad debatt i samhället dröjer det innan bilindustrin hittat lösningarna som ska befria oss från oljan.

Största nyheten för oss svenskar var Saab 9-3 kombi, den allra sista riktiga Saaben, den allra sista bil som utvecklats, och som ska byggas av Saab i Trollhättan.

Bilen skulle ha visats redan för två år sedan, men lades av någon obegriplig anledning i malpåse, trots att den redan var färdig för produktion. Många anser att Detroit på det sättet ville straffa Trollhättan för att företaget inte gick med vinst.

Symptomatisk var att bilen inte presenterades av Saab-chefen Peter Augustsson i Saabs monter utan av GMs Europa-chef Carl-Peter Forster - i Opelmontern.

Den andra stora svensknyheten vi väntade på var Volvos C70 cab, men den bilen har problem och försenas flera månader. Räkna med att den dyker upp i september i Frankfurt.

Volvo C70 får ett fällbart plåttak, en lösning som allt mer ersätter sufflett i tyg. Men Volvotaket är tredelat för att ge ett användbart baksäte och den extremt komplicerade konstruktionen vill inte hålla riktigt tätt.

Att japanska Mazda hamnat under Fords paraply och inte General Motors kan vi som älskar folksportbilen Miata bara tacka för.

Ford som inte driver likriktningen mellan sina märken lika hårt som GM låter Mazda utveckla en helt ny Miata där varenda komponent är unik. Ingen teknik delas med Mazda 3/Volvo S40/Ford Focus vilket annars legat nära till hands. Alltså: Nya Miata är fortfarande bakhjulsdriven och lär bli minst lik a underhållande som föregångaren.

För Plus-medlemmar (19 kronor/månad)

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln