Nya mogna Polo är rymligare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-02-11

Nya Volkswagen Polo är långsammare än Citroën C3. Den tar 17,5 sekunder på sig att nå 100 km/tim. C3 gör det på 16,5 sekunder.

Nya Volkswagen Polo - en sprillans ny utmanare - kan den hota nya Ford Fiesta?

Vägljudet och vindbruset är borta.

Nyheter:

Alla småbilar växer när de nya generationerna dyker upp. Så även Polo i sin nya version, 15 cm längre. Axelavståndet blev samtidigt 5 cm större, nu kan två vuxna åka hyggligt bekvämt bak. Dragen känns bekanta men både kaross och inredning är helt nya, liksom instrumentbräda/ mittkonsol med god ergonomi.

Motorer:

Polo får tre motorer till att börja med: Två bensinare (55 hk/75 hk) och en diesel (75 hk). Nya trecylindriga 1,2-litersmotorn på 55 hästar räcker gott och väl till. Motorn har bra grunddrag, känns pigg och ger god bränsleekonomi, fabriken uppger 0,59 l/mil. Större 1,4-litersmotorn har 20 hästar mer men det märks knappt när man kör. Lilla motorn är bästa alternativet så här långt.

Säkerhet:

Nya Polo kan antas vara krocksäker, räkna med att VW siktar på fyra stjärnor när bilen ska krocktestas hos EuroNcap. Som standard har Polo låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram samt sidokrockkuddar. Krockgardin finns som tillval och antisladdsystem kan också köpas till (5 400 kronor). Men antisladdsystemet borde vara standard – eftersom grundpriset inte är särskilt lågt. Både nya Fiesta och nya Citroën C3 väntas kosta 10 000–15 000 kronor mindre, med likartad basutrustning.

Förutsättningar:

Nya Polo har mognat i alla avseenden. Den är tystare, vägljudet och vindbruset är helt borta. Nu hörs motorn bara när den pressas hårt, annars är det lågt. Den är ombonad, snygg och prydlig interiört och betydligt mer komfortabel. Karossen är vridstyv, chassit är bra och som en följd av det är vägegenskaperna utmärkta och efter en första provkörning kan man säga att nya Polo upplevs som riktigt körglad.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln