Renault Clio III

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-05

Liten bil med stor känsla

NY BIL. Framifrån syns det knappt att den är ny, men nya Renault Clio har vuxit rejält på alla ledder.

Clio III har blivit mycket rymligare, och känns större än den är. Ärkerivalen Peugeot 206 hamnar på efterkälken.

Småbilarna blir större. Kravet att vuxna ska få plats i baksätet tvingar fram längre kaross och större avstånd mellan hjulaxlarna. Renault Clio i tredje generation är ett typexempel på en småbil som vuxit upp.

Karossen har mer harmoniska proportioner nu, och invändigt upplevs kupén som mycket luftigare. Intrycket bekräftas av måttbandet: armbågsbredden fram har ökats cirka 7 cm och takhöjden nästan lika mycket. Det betyder att även fullvuxna sitter bekvämt. Också förare över 190 cm kan hitta en bra körställning. Bagageutrymmet har förstorats och sväljer nu 288 liter under fönsterlinjen. Med baksätet nedfällt ryms drygt en kubikmeter.

Upplevs som mellanklass

Det är helt klart att Clio III blir en tuff konkurrent för Peugeot 206, VW Polo, Citroën C3 och övriga i det så kallade B-segmentet.

På förarplatsen understryks storbilsintrycket av rejält avstånd fram till den stora vindrutan liksom av den gediget formgivna instrumentpanelen. Mittkonsolen, ratten, reglagen, dörrhandtagen – allt upplevs mer som mellanklass än småbil.

Renault har varit föregångare när det gäller krocksäkerhet, och fabriken hävdar att Clio III är konstruerad för att klara toppbetyget i Euro Ncaps krocktester. Resultatet vet vi inte i skrivande stund, men allt talar för att Clio lever upp till den målsättningen. ”Intelligent bältessystem” plus fyra krockkuddar och krockgardiner är standard i alla versioner.

ABS-bromsar som standard

Ingår gör ett antisladdsystem (ESP) kombinerat med antispinn och motorbromsbegränsning. Varje importör kan välja vilka modeller som ska ha ESP, sannolikt blir det standard för Sverige när Clio III börjar säljas här i februari 2006.

Motorerna? Ja, det är tre bensinare på 75, 100 och 110 hästkrafter samt en 1,5-litersdiesel som erbjuds med effekterna 70, 85 och 105 hästar. Förutom 5- och 6-växlade manuella växellådor finns en automatiserad med handreglage vid ratten och en konventionell automatlåda.

Som standard ingår bland annat ABS-bromsar med nödbromsassistans, däcktryckövervakning och fjärrstyrt centrallås. Och bland tillvalen finns till exempel dubbel taklucka i glas, nyckefria lås, backsensor och barnsäte för mittplatsen bak.

Priserna är ännu inte satta.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln