Flexibel familjefransos

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-02

Peugeot 5008 utmanar Citroën C4 Grand Picasso och Volkswagen Touran

Peugeot satsar på storfamiljer.

Nya 5008 är familjebussen som ska konkurrera med Citroën C4 Grand Picasso och Volkswagen Touran.

Klicka på bilden för att göra den större

Cittran är något längre, folkabussen ett snäpp kortare, men liksom dessa båda familjebussar ska även Peugeots nya modell 5008 rymma sju personer.

Bilen uppges ha gott om plats för upp till sju personer vilket med längden på 453 cm bör innebära att sätesraden längst bak passar bäst för barn, även om Peugeot vill hävda att utrymmet räcker för vuxna. Höjden anges till 164 cm och det ger givetvis ett stort bagageutrymme.

Flexibel inredning

Med baksätena nerfällda ryms mellan 758 och 823 liter bagage (beroende på mellansätenas position) under hatthyllan. Om hatthyllan plockas bort ökar volymen till 1 247 liter och fäller man sedan ner de tre mellanstolarna i golvet blir lastvolymen hela 2 506 liter

Flexibel inredning är ett måste i klassen och de tre mellanstolarna kan flyttas 13 cm i längsled och kan liksom den bakre sätesraden fällas ner i golvet. Dessutom kan höger framsäte fällas ihop och lastutrymmets längd blir då 276 cm.

Lågt luftmotstånd

Karossen har ett lågt luftmotstånd (Cx 0,29). Bilens strömlinjeformade strålkastare och den brant sluttande motorhuven, som nästan ser ut som en förlängning av den långt framdragna vindrutan, bidrar till den goda aerodynamiken. Körställningen ska vara personbilslik främst tack vare normal rattlutning. 

Peugeot har lagt stor vikt vid sittkomforten men 5008 ska även ha en väl avstämd fjädring och låg ljudnivå. Värme och ventilation kan justeras från både förarplats och från den mellersta sätesraden.

Som tillval bjuds head up display och avståndsvarnare precis som i nya 3008 som vi provkörde nyligen. Man kan även få mp3-kompatibel cd-radio, bluetooth och usb-anslutning, 30 GB hårddisk och DVD-spelare samt en navigator med sjutumsskärm. Multimediakit för att hålla barnen på gott humör finns också på tillvalslistan.

Säkerhetsstandarden är hög med sidokrockgardiner på alla tre sätesraderna (standard i 7-sits). ESP är standard liksom sex krockkuddar, bältespåminnare för alla sittplatser, elektronisk parkeringsbroms med ”stopp-i-backe”-funktion och varning för lågt däcktryck.

Flera motoralternativ

Motorutbudet känner vi igen från övriga Peugeotprogrammet. Det är bensinmotorn på 1,6 liter med och utan turbo på 120 respektive 156 hästar. Förbrukningen anges till 0,73 l/mil respektive 0,71 l/mil, den starkare är alltså den snålare. Men vill man åka riktigt snålt så finns 1,6-dieseln på 110 hästar som drar 0,54 l/mil och 0,52 l/mil med en speciell automatlåda.

Starkare dieselar på 150 och 163 hästar finns också.

I vanlig ordning finns inga priser tillgängliga ännu. Bilen har premiär på Frankfurts Bilsalong i september och kommer till Sverige strax efter årsskiftet.

Följ ämnen i artikeln