Statistiken visar att fortkörarna är oskyldiga

Uppdaterad 2013-02-17 | Publicerad 2007-10-09

Men jakten på Svensson fortsätter

Åldringar med demens är en trafikfara. Det var Svenska Dagbladets toppnyhet den 28 september. Ingen är väl förvånad. Men längre in i texten blir det mer spännande: Enligt Vägverket skulle upp till 100 liv sparas i trafiken varje år om läkarna gjorde sitt jobb och såg till att de dementa slutade köra bil.

Och i somras läste jag, kanske i Dagens Nyheter, att hälften av alla som orsakar dödsolyckor är rattfulla. Det är ju inte heller så märkligt.

Och ett par gånger i veckan läser vi smånotiser om singelolyckor sent på natten där föraren alltid är en ung pojke och det nästan alltid finns kamrater med i bilen. De dör för att bilen krockar med ett träd intill vägen eller för att ingen har bälte på sig. Någon som är förvånad?

Många olyckor är ”oförklarliga”. En bil kommer plötsligt över på fel sida vägen. Är det på en raksträcka, föraren är ensam och den mötande bilen är en lastbil? Då är det oftast ett självmord. Även om det inte framgår i statistiken. Den som tar sitt liv tycker ofta att det är bättre att familjen får ut försäkringen än att annonsera om självmordet.

Är den mötande däremot en annan personbil handlar det nästan alltid om slarv, ouppmärksamhet ett ögonblick. Titta bort, leta efter godisåsen kan räcka.

450 personer dödas i trafiken varje år.

Hälften av alla dödsolyckor orsakas alltså av en berusad, och det dör drygt en person i varje olycka. Så där försvinner nästan 300 döda från totalen. Drygt 150 kvar.

Upp emot 100 dödsolyckor orsakas av dementa. Där försvinner ytterligare 100 döda. Drygt 50 kvar.

Pojkar med hävdelsebehov, självmördare och allmänt slarv, tja där dog drygt 50 till. Inga kvar!

Ändå jagar polisen och Claes Tingvall på Vägverket livet ur Svensson som kör lite för fort. Varför har vi snart tusen fartkameror? Och varför pratar Tingvall om att börja fotografera ALLA bilister vid ALLA kameraskåp vid VARJE passage?

Varför går vi med på att staten redan i år drar in flera hundra miljoner kronor i fortkörningsböter och hur kan vi acceptera att polisen och Tingvall i bästa förening hoppas att bötessumman ska öka till det dubbla nästa år?

Hur kan ett helt folk ge upp sin integritet och gå med på att låta sig registreras så fort man sätter sig i bilen?

Ringer det inga varningsklockor alls?

Varför är tidningarnas rubrikord alltid ”Fartdårarna” (jo jag vet, även i Aftonbladet) när det nästan alltid handlar om harmlösa och totalt ofarliga tio, femton kilometer över.

De riktiga fartdårarna är de unga pojkar som aldrig lärt sig veta hut. Som far fram som galningar när vi andra gått och lagt oss men som inte går att komma åt vare sig med kameror eller fler poliser (för polisen har också gått och lagt sig, och grabbarna kör aldrig för fort förbi en kamera). Unga pojkar som allt för ofta slutar sitt liv som en tidningsnotis med rubriken ”Två döda i singelolycka”.

Jag läste i somras om problemet med stölder på Södersjukhuset i Stockholm. Och om att sjukhuset nekats att sätta upp bevakningskameror ”av integritetsskäl”.

Överallt, i skolor, utanför restauranger i köpcentra och på allmän plats kan det finnas anledning att övervaka folk med kameror. Men varje kamera ska godkännas, och oftast blir det avslag.

Men på vägarna är det annorlunda. Där är det fritt fram. Tingvall behöver inte ansöka för varje ny kamera. Ingen tar upp frågan om bilisternas integritet.

Nu funderar en del försäkringsbolag på att ge rabatt till bilister som alltid kör lagligt (alltså i laglig hastighet enligt skyltningen, ingenting sägs om vårdslöshet, slarv, eller varför inte; om att hålla nitti på slitna däck i snöstorm!).

Och det finns bilister som tycker att det låter som en bra idé.

Förstår de inte att hela deras privatliv ligger öppet för förskringsbolagets anställda. Pojkvännen kan låta sin kompis på försäkrings-bolaget kolla upp vart tjejen egentligen tar

vägen när hon säger att hon ska på kvällskurs ... Stasi och Orwell hade inte i sin vildaste fantasi kunnat räkna ut något liknande.

Vi måste säga stopp innan det gått för långt.

Mejl till Robert: Du är köpt av Volvo, Collin

Jag undrar om du överhuvudtaget har kört en BMW eller Mercedes. När man läser hur du sågar dessa två bilmärken men höjer Volvo till skyarna. I tyska biltidningar nämns nästan aldrig Volvo, tror du att tyskarna är sämre bilanalytiker än du? Svaret är att du får bra betalt av Volvo för att skriva en massa osanningar.

Richard-Birgitta

SVAR: Volvo V70 slog Audi A6 för ett par veckor sedan i tyska Auto Motor och Sport och Volvo C30 slog Audi A3 i Autobild. Tja, antingen är tyskarna lika goda bilanalytiker som jag eller så är de också köpta. (Och till er andra: jag har mejlat adressen Richard-Birgitta och

frågat vad avsändaren heter egentligen.)

Du skrev fel om ventilen

Gillar din stil! Speciellt när du svarar folk på mailsidan som du först retat upp genom ditt eget tyckande. Läste testet av Opel GT och det var väl helt ok, men slå Bosse Bildoktorn en signal så han kan förklara skillnaden mellan wastegate och avlastningventil (dumpventil) för dig.

SVAR: OK, jag skrev fel. Dumpventilen är det som flåsar.

Alkolås är nog inte lösningen

Tack för jättebra artiklar om hastigheter. Farten dödar påstår många. Jovisst det kan den göra om man kör så fort att man tappar kontrollen över sitt fordon. Men hur vanliga är sådana olyckor? Jag håller helt med dig att folks beteende är det stora problemet. Är alkolås lösningen på rattfylleriet? Vore det inte bättre att staten fick konfiskera fordonet på plats när en berusad förare upptäcks i en kontroll? Körkortet skulle dras in helt och hållet och efter särskild prövning av lämplighet skulle föraren kanske få börja ny körkortsutbildning. Jag tror att personer som chansar och kör rattonyktra skulle passa sig noga om de riskerade att förlora sin bil för några drinkar.

Lillebil Hagberg

På kontinenten är man hygglig

Jag har kört en hel del på kontinenten och tycker att svenska bilförare har mycket att lära av framförallt tyska, men även av italienska och till och med franska bilförare vad gäller disciplin och förmåga att kommunicera med sina medtrafikanter. På kontinenten används blinkern, man släpper in medtrafikanter vid påfarter till motorvägar och är allmänt hygglig.

SVAR: Jag håller med. Vi tycker att vi är så bra men vi jävlas med varandra och ger utlopp för vårt dåliga humör på stackars oskyldiga medtrafikanter. Det är sorgligt.

Jag såg bara en enda polis

Tack för att någon vill och kan kritisera Vägverket! Håller med dig helt, om att fler kampanjer måste till. Dessutom behövs fler trafikpoliser på vägarna. Jag körde ca 350 mil i somras. Såg en enda polisbil.

Roland Johansson

Attityderna måste ändras

Jag håller med dig till 100 procent. Att bara tjata om hastighet håller inte. Hastighetstalibanerna måste inse fakta. Det här leder inte till målen i nollvisionen. Det visar inte minst de dystra siffrorna i olycksstatistiken. Vi trafikanter är så till den milda grad utleda på hastighetstjatet, att det blir som när föräldrar tjatar, du har stängt av för länge sedan. Jag kör cirka 4 000 mil om året och ser ideligen skrämmande attityder och beteenden i trafiken. Det är omkörning vid skymd sikt, på backkrön, över spärrlinjer. Så får galningarna möte och tränger sig in mellan övrig trafik som får väja, tvärnita, gira undan, bara för att försöka undvika en katastrof. Och vid övergångsställen, speciellt när det är äldre som ska gå över, full fart fram och sedan tvärnit. Alkohol- och narkotikapåverkade. Vad bryr sig de om hastighet? Inte ett dugg. Deras omdöme är redan utraderat.

Kenneth Höglund

Är inbyggd navigator bra?

Jag funderar på att köpa ny bil. Med navigator kostar den 20 000 extra. Men är verkligen en inbyggd navigator värd 15 000 kronor mer än en lös? Utöver det, tack för initierad journalistik. Det är man inte bortskämd med.

Mats Almér

SVAR: Den inbyggda har ofta lite bättre grafik, den sitter på rätt ställe, är lätt att knappa på och man slipper lösa sladdar. Men är det värt priset? Aldrig! Jag gissar att billtillverkarnas överpriser är på väg ner rejält, och det snart.

Följ ämnen i artikeln