Syna skojarnas dubbdäcksbluff

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-20

Om bara 2 av 10 kör med dubb ökar antalet döda till 30 per år

Om fler kör med dubbfria däck på vintern så ökar antalet skadade och döda i trafiken, menar Aftonbladet bilexpert Robert Collin. Foto: Per Björn

Dubbdäck- och partikelhotet är vinterns största bluff. Men som vanligt när det handlar om hälsa och miljö sväljer vi argumenten utan att granska dem. För vem vill vara busen som hotar barnens hälsa bara för nöjet att köra lite fortare med dubbdäck?

Knappt någon vågar säga ifrån. Men desto fler sällar sig till kören. Taxi Stockholm har slutat med dubb. Flera budfirmor har slutat. Och allt fler företag har dubbfri policy för sina tjänstebilar.

Jag debatterade dubbar och partiklar med Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i SVT:s Aktuellt. Och fick frågan: Bryr du dig inte om barnens hälsa?

En försåtlig fråga som knappt går att svara på.

Det är klart att ungarna ska slippa astma och allergier. Men vet vi verkligen om dubbdäcken spelar någon roll? Och varför glömmer trafiksäkerhets­direktören Tingvall bort att dubbdäcken är säkrare?

I Stockholm mäter hälsoförvaltningen partiklar på flera platser. På Hornsgatan var partikelnivån över EU-gränsen, därför förbjuds dubbdäck på Hornsgatan, och troligen på hela Söder nästa vinter, sen – kanske i hela Stockholm.

På nyårsafton ökade de partiklar som tillskrivs dubbdäcken, de så kallade PM 10, från normala åtta mikrogram per kubikmeter till 72 vid mätstationen. Var det för alla med dubbdäck körde nio gånger så mycket? Nej, de pyttesmå nanopartiklarna som kommer från bilavgaser minskade under samma period.

Troligare hade stockholmarna parkerat bilen och övergått till att skjuta nyårsraketer. Vilket ställer frågan: Varifrån kommer egentligen dessa PM 10?

Jag undrar också om Tingvall, och för den delen Stockholms miljöborgarråd Ulla Hamilton, har läst utredning 648 om dubbar och trafiksäkerhet från Väg- och transportforskningsinstitutet, bekostad av Vägverket och ett av underlagen i beslutet om dubbförbud.

Den visar att olyckorna i södra Sverige kommer att öka kraftigt när dubbdäcken minskar.

Om bara 20 procent använder dubb, mot 70 i dag, ökar antalet döda och allvarligt skadade med minst 30 personer varje år.

Vetenskapliga rön om säkerhet får stå tillbaka när skojarna driver farlig antidubbdäckspropaganda.

Följ ämnen i artikeln