Det handlar om pengar - inte om luftföroreningar

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-04

Självklart är det farligare att köra på isiga vägar om däcken saknar dubb. Det är så självklart att man inte skulle behöva diskutera saken. Det är lika självklart som att det är säkrare att köra med bilbältet på. Eller köra motorcykel med hjälm. Eller ha reflexer när man går på en mörk väg.

Men nu har en stark lobby med en dold agenda lurat i folk att det är lika säkert med däck utan dubb. Den

dolda agendan är höga kostnader för att asfaltera om när dubbarna sliter på asfalten.

Tänk om Vägverket och kommunerna sa: ”Sluta upp med dubbdäck, vi har inte råd att underhålla vägarna.”

Omöjligt. Därför omvägen via partiklar och hälsoproblem.

”Dubbdäcken river upp hälsovådliga partiklar. Därför måste vi förbjuda dubbdäcken, först på Hornsgatan, sen på Södermalm, sen om det behövs

i hela Stockholm och i flera andra

städer och samhällen.” Sen – den våta drömmen – i hela Sverige.

Jag har testat vinterdäck i 25 år. Varje år samma resultat: På den förrädiska svartisen är dubb det enda som fungerar. Dubbdäcken hjälper dig att klara en sladd och dubbarna får stopp på bilen upp till 40 procent snabbare än däck utan dubb. Dubbdäck nästan halverar bromssträckan.

Det är fakta. Fakta som inte går att prata bort. De som hävdar att dubbfritt är lika bra ljuger. Och de som garderar sig med att antisladdsystem väger upp de eventuella svagheterna vet inte vad de pratar om. Eller så ljuger de också. Dessutom saknar de flesta bilar antisladdsystem.

Jag kan hålla med om att Motormännens undersökning vilar mot ett litet och bräckligt underlag. Men jag är alldeles säker på att det blir exakt samma resultat om vi granskar fler olyckor.

Och ni på Vägverket som kritiserar underlaget, hur ser era egna undersökningar ut? Partiklar påverkar hälsan, ja, jag håller med. Men vem har kunnat visa hur många av de farliga partiklarna som faktiskt kommer från dubbdäcken?

Ingen! Det finns inte en

enda vetenskaplig undersökning, bara gissningar.

Staden Akaba i Jordanien har fått en föroreningsmät­station av EU. Den visar dag efter dag måttliga eller låga halter av alla föroreningar – utom PM10 som alltid ligger nära eller över EU:s gränsvärde.

PM10 är just de partiklar som i Sverige påstås komma från dubbdäcken.

Men i Akaba, precis som i Sverige, kommer PM10 från en mängd olika källor. Mycket kommer från sanden (från öknen respektive snösvängen). Den lilla del PM10 i Sverige som orsakas av dubbdäcken uppvägs med råge av den fördel dubbdäcken innebär för trafiksäkerheten.

De som hävdar att vinterdäck utan dubb är

lika säkra som dubbdäck spelar ett högt spel med trafiksäkerheten. Hur många liv måste offras innan kampanjen mot dubbdäck avbryts?

Följ ämnen i artikeln