Dubbdäck kostar 300 miljoner i vägslitage

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2014-12-19

Bilar med dubbade vinterdäck innebär vägslitage för 300 miljoner kronor, menar Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Samtidigt lägger Trafikverket fyra miljarder på underhåll och trafikolyckor kostar samhället årligen miljardbelopp.

– Vad kostar ett liv, frågar sig Robert Collin.

Dubbdäck kostar 50 öre per mil i vägslitage, menar VTI. De har undersökt landets vägslitage och hur ofta beläggningen behöver bytas, rapporterar Sveriges Radio.

VTI menar att dubbdäcken sliter mer på vägarna än vad man tidigare trott och att den totala kostnaden för bilisternas dubbdäck uppgår till 300 miljoner kronor varje år. Undersökningarna visar också att vägarna slits mindre i norra Sverige där vägarna ofta är snötäckta och i södra delen där en större del av bilisterna kör med dubbfria vinterdäck.

– 300 miljoner kronor om året låter mycket för en privatperson, men det är ingenting samhällsekonomiskt. Speciellt inte om man tänker på allt lidande, alla plåtskador, stillestånd och trafikeländen som uppstår, säger Robert Collin.

Dubbdäck minskar olycksrisk

En studie från Trafikverket och Vectura 2011 menar att risken för dödsolyckor i en bil utan antisladdsystem minskar med 42 procent om bilen är utrustad med dubbdäck. En annan studie från Trafikverket och Folksam visar på minst 25 procents reduktion av polisrapporterade upphinnandeolyckor för dubbdäck på is och snö.

Olyckorna kostar samhället miljarbelopp

Varje år lägger Trafikverket fyra miljarder kronor på underhåll av vägbeläggningar. Det betyder att dubbdäckens 300 miljoner står för 7,5 procent av det årliga vägunderhållet. Samtidigt menar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att trafikolyckor kostar samhället miljardbelopp – varje år.

Enligt undersökning från MSB kostade 2005 års vägtrafikolyckor samhället totalt 13 miljarder kronor i olyckskostnad, sjukvårdskostnader, produktionsbortfall och administrationskostnad. Dessutom uppstod materiella kostnader på närmare 7,9 miljarder kronor.

– Privatbilisterna betalar själva massor för säkra bilar. Vi ska ha antisladdsystem, autobroms, krockkuddar och så vidare. Vi vill att bilarna ska vara säkra och då vill vi också ha de säkraste däcken. Då är 300 miljoner kronor en liten kostnad för samhället, avslutar Robert Collin.

Följ ämnen i artikeln