Hala vägar kan ge dyrare försäkring

Uppdaterad 2015-01-13 | Publicerad 2014-11-26

Hala vägar ger fler trafikolyckor – och kan ge dyrare försäkringspremier.

– En kall lång vinter där vi har snö hela tiden är jäkligt dyra för försäkringsbolagen, säger Dan Falconer på If.

Under vintermånaderna ökar trafikolyckorna med hela 30 procent, enligt Dan Falconer på försäkringsbolaget If. Men trots det ökade antalet olyckor är vintern traditionellt sett en period med billiga skador – så länge det inte blir en ny rekordvinter med snö i flera månader. För bilister utan korrekt försäkringsskydd kan långa vintrar innebära en rejäl räkning från verkstaden.

– En normal vinter med nyplogade snövallar ger billigare skador, men vintern som vi hade för fyra år sedan med snö och minus i princip varje dag i fyra månader gjorde snövallarna hårda som is och medelskadorna blev lika dyra som på sommaren, säger Dan Falconer.

– En kall lång vinter där vi har snö hela tiden är jäkligt dyra för försäkringbolagen. Då blir det både den sedvanliga ökningen av vinterolyckor plus dyrare skador. Normala vintrar brukar det bara vara klart fler, men billigare, skador.

Antalet omkomna minskar

Antalet olyckor varierar stort beroende på hur vintern är. Trygg-Hansa ser en genomsnittlig ökning mellan december och mars månad på 15 procent. Under relativt milda vintrar som 2012 och 2013 var ökningen däremot knappt sju procent – men under 2010 var den hela 39 procent.

Dock minskar de allvarligaste olyckorna och vintermånaderna är ofta de mest lägst antal omkomna i trafiken, enligt statistik från Trafikanalys. Ett skäl kan vara det färre antalet bilarna då det under vintermånaderna ställs av mellan 40 000 och 50 000 bilar.

"Däcken de absolut viktigaste"

Allra viktigast för att undvika en trafikolycka under vintern är att ha korrekta vinterdäck, menar Dan Falconer.

– Många chansar och fortsätter att köra med sina sommardäck, men det funkar inte. De har en annan gummisammansättning så även om de har bra mönsterdjup är de inte avsedda för kyla och blir därmed halare. Det räcker att temperaturen kryper ner mot noll så fäster inte gummit lika bra som på vinterdäck, säger Dan Falconer.  

Att köra med sommardäck riskerar inte bara din egen och andra säkerhet – det kan också slå hårt mot plånboken. Bilister med sommardäck som orsakat en olycka får visserligen ersättning från försäkringsbolaget, men beläggs med högre självrisk och får bonusförlust.

– Kör man med lagstridiga däck får man ofta betala 5 000 kronor extra utöver den normala självrisken. Dessutom får man bonusförlust vilket kan innebära höjd premie på flera tusen kronor per år.

Förutom rätt däck är det viktigt att kontrollera att det finns spolarvätska i bilen, korrekt kylarvätska och om olyckan ändå är framme bör varningstriangeln vara lättåtkomlig, tipsar Dan Falconer.