Livsfarliga däcken – under sommaren

Publicerad 2015-03-31

Dubbfria vinterdäck på sommaren kan vara en dödsfälla, visar forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Bromssträcka förlängs – och olycksrisken ökar.

– Med tanke på det vi såg med väggreppet är det en klar uppmaning att inte köra med vinterdäck på sommaren, säger forskaren Mattias Hjort.

De som behåller de dubbfria vinterdäcken på under sommarmånaderna utsätter både sig själv och medtrafikanter för livsfara. Oavsett hastighet förlängs bromssträckan med 20 procent – och olycksrisken ökar rejält.

– Vi visste att sommardäcken skulle prestera bättre under sommarväglag, men vi visste inte hur stora skillnaderna faktiskt var, säger forskaren Mattias Hjort på VTI som står bakom studien.

”Fördubbling av risken”

De bland annat jämfört bromssträckan och undanmanöverprov med fem sommardäck jämfört med fem dubbfria nordiska vinterdäck, och resultatet är tydligt. De dubbfria vinterdäcken gav 20 procent längre bromssträcka vid vått väglag och 15 procent längre på torr asfalt, oavsett hastighet. Undanmanöverprovet klarades först när hastigheten tänkts från 83 till 72 km/h.

Den längre bromssträckan ger betydligt ökade skaderisker vid frontalkollisioner, påkörningar bakifrån och påkörning av fotgängare eftersom hastigheten blir högre.

”När bra sommardäck på torrt väglag har bromsat ned bilen från 80 km/tim till 25 km/tim så har motsvarande däck på vått väglag en träffhastighet av 34 km/tim och en skaderisk på ca 0,15. För vinterdäck på vått underlag är motsvarande träffhastighet 46 km/ tim och skaderisken ca 0,28, dvs nästan en fördubbling av risken”, står det i rapporten.

Många slarvar, visar undersökning

En undersökning gjord av Michelin 2011 visade att sju procent av de svenska bilarna behåller sin dubbfria vinterdäck även under sommaren, vilket motsvarar 310 000 fordon.

Enligt VTI-rapporten indikerar studier av dödsolyckor att odubbade vinterdäck är överrepresenterade i dödsolyckor, men brist på statistik gör att det inte går att dra allt för tydliga slutsatser, menar Mattias.

– Det är svårt att få in tillräckligt med material med information om vad olycksbilar har för däck. Dagens statistik av olyckor med personskador innehåller inte information om däck, vilket det bara gör i dödsolyckor. Tack och lov sker dock så få dödsolyckor i Sverige att materialet blir så litet. Det går att se tendenser, men svårt att dra hårda siffror.

”Trots testet; behåll vinterdäcken”

Testerna gjordes på torr och våt asfalt i temperaturer mellan 10 och 18 grader, men en ännu varmare dag förväntas sig Mattias ännu sämre prestanda av de dubbfria vinterdäcken.

– Om det blir varmare är det rimligt att tro att vinterdäcken blir sämre, säger Mattias som däremot inte förväntar sig någon prestandaskillnad mellan ett dubbfritt och ett dubbat vinterdäck.

Finns det någon temperatur där vinterdäcket blir sämre än sommardäcket?

– Det har vi inte kollat, så det vet vi inte, säger Mattias dock understryker att bilägarna inte bör byta däck för tidigt, trots testresultatet.

– Vi har vinterdäck av en anledning och vid den här säsongen ser vi en ökning av olyckor. Vädret skriftar snabbt och ett sommardäck är dåligt på vintern. Bara för att vi visat att det är bättre grepp gäller det att man väntar med bytet till vintern är över.

Aftonbladets däckexpert Robert Collin råder samtliga bilister att ha kvar vinterdäcken så länge som tillåtet – och ännu längre om du planerar en resa norrut.

– Bara dumskallar byter däck redan, säger Robert.

Följ ämnen i artikeln