”Nu är dubbdäckssekten i gång igen”

Publicerad 2013-11-21

Dom är i gång igen. Sekten som vill förbjuda dubbdäck. Dom ger aldrig upp. Nu senast är det en professor och en forskare på Karolinska Institutet som vill ha dubbförbud för att:

1. Dubbdäck inte ökar trafiksäkerheten.

2. Dubbdäcken sliter på asfalten.

3. Dubbdäcken ökar drastiskt halten av PM10.

Forskarna skriver också att: Dubbdäck är sämre på våt och torr asfalt.
 

Om vi börjar med det sista påståendet så är det fel. Våra vinterdäcktester visar år efter år samma sak: Det är de odubbade däcken som är sämst på asfalt, både våt och torr. Ja, en del odubbade däck är så instabila på asfalt att vi gett dem en dödskalle-märkning i våra tester. För att klara vinterhalkan nödtorftigt är däcktillverkarna tvungna att gör de odubbade däcken så mjuka, och så uppslitsade i "sajpningar" att stabiliteten blir lidande.

Det är ingen hemlighet. Inget vi på Aftonbladet hittat på. Det går att fråga vilken däcktillverkare som helst; de dubbade däcken har BÄTTRE grepp på asfalt.
Vi kan också granska forskarnas tre punkter.

1. Forskarna har fel, dubbdäck ökar trafiksäkerheten. Här har forskarna läst statistiken som djävulen läser bibeln, valt och vrakat bland fakta. Det är sant att dubbdäck inte tycks minska antalet dödsolyckor så att det är statistiskt säkerställt. Men mindre allvarliga olyckor med brutna ben och skallskador minskar dramatiskt. Och ännu tydligare är det med singelolyckor som dikeskörningar och påkörning bakifrån med pisksnärtslador som följd. Men det passar förstås inte forskarna att visa.

2. Forskarna har rätt, dubbarna sliter på asfalten. Men det måste vi ha råd med.

3. Forskarna har fel, ingen har lyckats visa att dubbdäcken drastiskt ökar halten av PM10. Jag frågade tidigare i dag i radions P4 Extra forskaren Anders Melker om han kunde svara på hur stor andel av PM10-partiklarna som kommer från byggen och rivningar, hur mycket som kommer från sanden som snösvängen sandar gator och vägar med och hur mycket som kommer från dubben. Det kunde han förstås inte. Ändå är det just dubbdäcken som ska förbjudas.

Jag är Sahara just nu, i den Sydmarockanska ökenstaden Tantan. det har legat ett lila lock över öknen hela dagen. PM10. Sand från öknen. Samma sand som driver in över Spanien med sydliga vindar, ända upp till Barcelona, samma sand som gör att Spanien har dispens från EUs PM10-regler. Inga dubbdäck i Spanien. Ändå PM10. Inga dubbdäck i Sahara, ändå PM10 i halter som vi inte kan drömma om på Hornsgatan. Och för två veckor sedan var jag i Peking. Partikelhalterna var över 400 flera dagar. Tio gånger över EUs gränsvärde. Inga dubbdäck.

Alla förstår att PM10 har många olika orsaker. Utom i Sverige där dubbdäcken får hela skulden. För det är lättast.

En del kanske tycker att vi ska lita på läkarna och forskarna. Historien visar att det är farligt. Urban Hjärne var läkare och den som framför alla andra hävdade att de kvinnor som skulle brännas på bål var häxor.

Han bar skulden till att hundratals kvinnor dömdes till döden trots att de var helt oskyldiga (det vet ju alla att det inte finns häxor).

De svenskar som forskade kring rasbiologiska frågor innan Hitler börjat var också läkare. Men då litade man på dem.

Det finns alltid människor, som läkare, politiker, miljödebattörer och forskare som har en dold agenda. De säger en sak, men menar en annan. För att det gynnar deras sak. För forskarnas del kan det vara så enkelt att man håller sig till en viss tes, en tes som är rätt i tiden, för att få fortsatta forskningsbidrag.

Historien visar skrämmande tydligt att måste vi vara kritiska och granska deras påståenden förutsättningslöst.

Följ ämnen i artikeln