Hej då 2008 - kan det bli mycket värre?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-18

Bilbranschen genomgår värsta krisen på länge - 2009 kan bara bli bättre

Skönt att året är slut. För det kan väl inte bli värre än så här?

Med världens bilindustri i värsta krisen.

Med det allt tydligare fiaskot för Amerikas oljekrig i Irak. Med ökande dödssiffor i trafiken trots nollvisionärernas allt hårdare tag – mot fortkörning. Och med svenska politiker som gör allt för att baktala Volvo.

Ja, det ska bli skönt att lämna 2008 bakom sig och gå in i 2009 med full entusiasm.

Krisen inom den amerikanska bilindustrin sattes igång av finanskrisen men problemen hade funnits långt innan och beror på en helt sjuk och konstgjord marknad.

De amerikanska biltillverkarna har en på tok för stor tillverkningskapacitet, och för att få ut alla bilar som byggs har man infört rabatter som gjort varje bil olönsam att sälja.

De europeiska och japanska tillverkarna har tvingats att hänga på med sjuka erbjudanden, för att deras bilar inte ska bli alldeles för dyra i förhållande till de rabatterade jänkarna.

Volvo och Saab som inte haft råd att rabattera lika mycket som de stora har tappat mer i försäljning än många andra.

Bilmarknaden i USA har blivit sjuk, totalt osund.

Dessutom har de amerikanska köparna övergivit de största jeeparna och pickuperna när bensinpriset rusat i höjden.

I somras nåddes rekordnivån 4.20 dollar per gallon och de stora bilar som alltid varit de tre amerikanska tillverkarnas guldkor förblev osålda.

Och när sen finanskrisen drabbade USA upphörde bilförsäljningen nästan helt. Men med det tillägget att när

bensinpriset i finanskrisens spår nu har sjunkit till under hälften, till 1,70 dollar per gallon, så ökar efterfrågan på de stora bilarna igen...

Här har Barack Obama en av sina svåraste uppgifter: Vågar han höja bensinskatten?

En annan lika svår uppgift: Hur ska USA kunna lämna Irak?

Saddam Husseins påstådda massförstörelsevapen har aldrig funnits och aldrig varit något annat än en förevändning för president Bush att ”slutföra” det krig han pappa misslyckades med. Både pappa och son Bush var i Irak för att säkra oljetillgångarna som är världens största efter Saudiarabiens.

Oljan var drivkraften för båda, i sann imperialistisk anda.

Nu är oljeproduktionen i Irak lägre än före kriget och kaoset i landet gör det osannolikt att pumparna kommer igång de närmaste tio, femton åren.

En alldeles ny amerikansk regeringsrapport betecknar återuppbyggnaden efter kriget som ett fiasko.

Kanske de som bor i landet hellre uttrycker saken på ett annat sätt. Där de lever i kaos utan vatten, el och med skolsystemet sönderslaget och där islamiska fundamentalister sprider skräck, död och förintelse med en framgång diktatorn Saddam aldrig kunde drömma om.

Här hemma har vi numera tusen kameraskåp som övervakar oss i trafiken, lägre hastigheter på många vägar och ett helt gäng nya fartgränser.

Vägverkets nollvisionärer har tappat greppet och famlar konstant efter nya halmstrån för att få ner olyckstalen.

Flera dödsolyckor under hösten har orsakats av sladdande lastbilar på hala vägar. Men lastbilar är fortfarande undantagna från lagen om vinterdäck.

Men flest allvarliga olyckor orsakas av rattfyllon och av unga pojkar med fel attityd till bilkörning. Visst, ofta i samband med hög hastighet. Men Vägverket och polisen jagar Svensson som kör tio eller tjugo kilometer för fort på fina, säkra vägar. Inte fyllon och unga pojkar som kör riktigt, ruggigt fort på smala, farliga vägar. Ofta på natten. Och oftast utan bälte.

Volvo tillverkar världens säkraste bilar tillsammans med Saab. Volvo har en djärv målsättning: Att ingen ska behöva dö i deras bilar om tio år.

Och vad säger ministrarna i Sveriges regering om det (de står ju bakom nollvisionen)?

Jo, att ”Volvo tillverkar fel bilar” (Maud Olofsson) och att ”man behöver inte vara hjärnkirurg för att förstå att Volvo bygger fel bilar” (Sven Otto Littorin).

Och om det är bränsleförbrukningen Bill och Bull syftar på så är Volvo V50, Sveriges tredje mest sålda bil, överlägset snålast i sin klass.

Nästa år kan inte bli värre. Eller kan det?

Följ ämnen i artikeln