Klimatkamp är på modet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-16

Företag som Diesel och Paul Frank engagerar sig

Nu har klimatkampen nått modeindustrin.

Jeansjätten Diesel är ett av alla modeföretag som uppmärksammat att den globala uppvärmningen är den hetaste frågan för tillfället, och använder den för att kränga kläder.

De får sällskap av märken som Timberland, Paul Frank och UGG.

Bild från Diesels kampanj.

Förr förknippades miljöengagerade människor med fjällrävenjacka och näbbskor. Nu är bilden annorlunda.

Klimatet har blivit en allt hetare fråga, och det är delar av den trendkänsliga modeindustrin inte sen att uppmärksamma.

I klädmärket Diesels annonser stoltserar modellerna som vanligt i de senaste plaggen. Skillnaden är att bakgrundsmiljöerna utgörs av framtidversioner av en värld påverkad av den globala uppvärmningen. Bland annat syns Eifelltornet omgivet av djungelväxter och New Yorks skyskrapor med vatten upp till knäna.

Ökensafari i Finland

Jeansjätten ägnar klimatförändringarna stor uppmärksamhet på sin hemsida, och har tryckt upp en tänkt framtida resekatalog om vad man kan göra i ett Finland som förvandlats till öken, och tipsar om att bada vid Mount Rushmore.

– Vi har alltid tagit upp aktuella frågor i våra annonskampanjer. I år blev det den globala uppvärmningen. Det kan ses som en kommentar till det alla pratar om. Kanske kan vi på lång sikt vara en del i att skapa opinion mot växthusutsläppen., säger Åsa Pettersson, marknadschef för Diesel i Sverige.

Enligt henne är kunderna vana vid att Diesel tar upp liknande ämnen i sina kampanjer, och de har inte fått så många reaktioner på själva innehållet.

Fler engagerar sig

– Det fanns funderingar om vi, som inte är perfekta själva, kunde ta en så tydlig ställning, men samtidigt måste man ju få säga vad man tycker ändå. Dessutom har kampanjen satt igång ett internt arbete med att se över vår egen påverkan på klimatet. Alla medarbetare blir ju mer engagerade i frågan, säger hon.

Också andra modeföretag har engagerat sig i klimatfrågan. Bland andra skomärkena Lollapalooza och UGG samt designern Paul Frank stödjer organisationen stopglobalwarming.org.

Skojätten Timberland går ett steg längre, genom Timberland Service, som sysslar med egna projekt bland annat för att stoppa klimatförändringar.

Karin Thurfjell

Följ ämnen i artikeln