Bolt-chauffören Shidrak: Ett modernt slaveri

Uppdaterad 2024-05-02 | Publicerad 2024-05-01

Dåliga löner, inga villkor och långa dagar.

Nu samlas minst 850 apptaxi-chaufförer i föreningen Taxiunionen mot Bolt – som vägrar träffa dem.

– Det är ett modernt slaveri, här i Sverige. Är det så vi vill ha det? säger taxichauffören Shidrak Shamoon, 45.

På Tynneredsleden ut mot Frölunda tjuter apptaxichauffören Shidrak Shamoons, 45, telefon till.

– 111 kronor. Det är inte mycket, men bara att ta, säger han och vänder i en rondell.

In i bilen hoppar kemiingenjören Parasto Moameni, 34, som ska åka i ett jobbärende.

– Det är klart att det är dyrare än att åka buss, men billigare än att ha en bil. Så, jag har råd, säger hon.

– Det är ju bra för mig, men det ligger någonstans på ens samvete. Jag sparar på att någon annan lider, eller någon annan får ta den kostnaden. Någon måste ju betala för det jag sparar.

Taxipris rekordsjunker

Det har gått ett drygt decennium sedan apptaxijätten Uber vände upp och ner på taxibranschen. Fem år senare lanserades estländska konkurrenten Bolt, och blev snabbt större.

Shidrak Shamoon, 45, har en uppmaning till kunderna: ”Radera appen”

Sedan dess har genomsnittpriset för en app-taxiresa sjunkit från 199 kronor till 132 kronor, räknat på 10 minuter inklusive startavgift, enligt beräkningar från Taxiunionen – en ideell förening som samlat över 850 apptaxichaufförer och åkare.

– Samtidigt har priset för levnadsstandarden gått upp kraftigt, speciellt med inflationen, och bränslepriserna har skjutit i höjden. Det är en skandal, säger John van Dinther, ordförande för Taxiunionen.

Föreningen arbetar för bättre villkor för apptaxichaufförer.

– Vi har protesterat, demonstrerat och strejkat – men ingenting har hjälpt. Det är fruktansvärt.

”Lagligt slaveriarbete”

I dag tar Bolt i snitt 23 procent av taxiresan. Utöver det betalar den enskilde chauffören skatter, bensin, lön, försäkring och arbetsgivaravgift. På en resa, som i snitt ligger runt 100-lappen dagtid, blir det enligt Shadik Shamoon bara några kronor kvar för chauffören att ta ut lön.

– Med både Bolt och Uber har det blivit ett riktigt slaveriarbetare i Sverige. Lagligt slaveriarbete.

Men det har inte alltid varit så. När Bolt lanserades på svenska marknaden tog de bara 10 procent av summan på de flesta ställen i Sverige, vilket John van Dinther tycker är en bra nivå.

Just den rekryteringsstrategin är ett vanligt sätt för gigföretag att rekrytera på. Företagen inleder med att ta en liten procentandel för att få personer att ansluta sig – när kundbasen sedan är stabil och marknaden därmed blivit allt mer beroende av appen höjer man andelen.

När Shidrak slutar kvällsskiftet på Volvo i Torslanda drar han ut i bilen och kör taxi.

– Folk sitter i en fälla, de har startat ett företag, de har köpt sina bilar, de har registrerat dem. De har hamnat i en fälla, en skuldfälla, och det använder dessa företag, säger John van Dinther.

Taxiunionen har startat sin egen konkurrerande app, ”Fair”. Den ägs av chaufförerna själva och tar bara 10 procent av kundpriset.

Larmet: Algoritmen som sänker lönerna

Dessutom har gigföretag börjat personalisera lönesättningen. Uber var först ut, enligt Ella Petrini som arbetar på den idella gruppen Gigwatch.

Om en chaufför har accepterat att köra för låga priser tidigare kan appen sedan sätta ett genomsnittligt lägre pris på den chauffören, enligt Petrini.

– Det är väldigt fel och går emot alla normer på arbetsmarknaden. Löner ska vara kollektivt fungerande genom kollektivavtal, och drabbar såklart de som är mer beroende av arbetet. Du kanske kan ta körningar en viss tid på grund av familj, och då kan du sedan få lägre lön på grund av det, säger hon.

Uppmanar kunder att skrota appen

Taxiunionen har vid upprepade tillfällen kontaktat Bolt för att starta en diskussion. De vill se en höjning av priserna, och att Bolt ska ta en lägre procentandel.

Men Bolt vägrar ta ett möte med dem.

– Det finns många som behöver jobba 60-70 timmar i veckan. Det är omänskligt. Eftersom vi har den svenska modellen faller dessa människor mellan stolarna, säger John van Dinther.

För Shidrak Shamoon är taxibranschen inte det enda alternativet. Han har ett annat jobb på Volvo i Torslanda, där han jobbar kvällsskift.

I dag tar Bolt i snitt 23 procent av taxiresan.

Men när han slutar runt midnatt slänger han in arbetskläderna i bakluckan, sätter på sig en snygg civil jacka och ger sig ut på vägarna.

– Jag längtar efter det sociala livet, ett socialt yrke, utanför grinden. Det blir en frihet, och du träffar jättefina, roliga människor. Man hör så mycket fina historier.

Men trots att han älskar sitt jobb uppmanar han kunder att ta i med hårdhandskarna, för att få en förändring för chaufförerna.

– Radera appen. Radera appen, personerna som kör utsätts för slaveriarbete, säger han.

Bolt: ”Fritt fram att avsluta samarbetet”

Aftonbladet har sökt Uber, som inte har återkommit.

Bolt vill inte ställa upp på intervju, men svarar i ett mejl att de inte kräver någon exklusivitet från partners.

”Det är fritt fram för partners att när som helst avsluta samarbetet utan uppsägningstid eller extra avgifter.”

De vill inte heller diskutera någonting med Taxiunionen då de har en egen app som konkurrerande verksamhet.

Efter Aftonbladets publicering skickade Bolt ett uttalande på mejl:

Ökade kostnader och krympande marginaler är en utmaning för hela taxibranschen. Det som framförallt påverkar priserna är utbud och efterfrågan, det vill säga hur många förare och taxibilar som finns tillgängliga i relation till antalet kunder.

Bolt erbjuder en marknadsplats där taxiförare och kunder möts. Vi tillämpar dynamisk prissättning vilket innebär att priset hela tiden optimeras i relation till tillgången på förare och efterfrågan på resor. Det ligger både i förarnas och vårt eget intresse att de ska ha så hög intjäning som möjligt, eftersom våra intäkter står i direkt relation till varandra.

Avenyn i Göteborg.

Följ ämnen i artikeln