H&M svarar: ”Håller med om att det finns utmaningar”

Publicerad 2023-10-14

Ännu fler H&M-plagg i Aftonbladets undersökning har nu hamnat i fattiga länder, där second hand-kläder dumpas och bränns.

Men modejätten fortsätter att försvara sin återvinning.

– Vi är inte där vi vill vara men vi har höga ambitioner och ambitiösa hållbarhetsmål och vi jobbar hela tiden på att bli bättre, säger Julia Lindberg, head of operations reverse supply chain på H&M.

Mer än hälften av de spårade H&M-plaggen i Aftonbladets undersökning har nu hamnat i länder i tredje världen utan fungerande sophantering, där dumpade kläder förstör stränder och våtmarker.

Aftonbladet har i veckan sökt H&M för en intervju med möjlighet att ställa följdfrågor om modekedjans butiksinsamling av kläder. H&M har valt att svara på Aftonbladets frågor skriftligt.

– Vi jobbar hårt och målmedvetet för att våra kunder ska känna sig trygga med att fortsätta lämna in sina plagg i våra butiker. Hållbarhet är en del i vår affärsidé och vi använder vår storlek för att driva verklig förändring, skriver Julia Lindberg, head of operations reverse supply chain på H&M.

Sex av tio plagg i vår undersökning har hamnat i fattiga länder utan fungerande sophantering, där textilavfall utgör ett miljöproblem. Hur ser ni på det? 

– Vi håller med om att det fortfarande finns utmaningar på det här området när det gäller sortering och återvinning av gamla textilier. I dag finns det i många länder inte tillräckligt bra infrastruktur för insamling, sortering och återvinning. Det är också därför vi arbetar hårt och gör stora investeringar inom det här området och vi har under lång tid drivit på för en strikt lagstiftning. Kläder som samlas in måste sorteras och ska endast skickas dit där de kan få ett nytt liv och där det finns en efterfrågan. Marknaden för återanvända och återvunna kläder är lika global som textilmarknaden i stort, skriver Julia Lindberg.

Är resultatet i vår undersökning – att majoriteten av det ni samlar in i era butiker hamnar i globala syd – representativt för hela er textilinsamling?

– Ett litet urval av tio plagg kan inte ses som representativt för vad som händer med alla de produkter som samlas in via vår klädinsamling. Våra partners har kunder i de länder som anges i er undersökning, men även i andra länder. Det som samlas in i Europa går till största delen vidare inom Europa, men även till Afrika, Asien samt Nord- och Sydamerika.

Ett av de länder ni skickat kläder till (Uganda) vill nu förbjuda import av second hand-kläder. I flera afrikanska länder förs liknande diskussioner. Hur ser ni på detta?  

– Insamlade kläder ska sorteras och enbart skickas dit där finns en efterfrågan. Om ett land ser att det inte finns någon efterfrågan så finns det möjlighet för dem att förbjuda import av begagnade kläder, skriver Julia Lindberg.

Har ni eller er partner Remondis gjort några konkreta åtgärder eller förändringar i ert arbete med klädinsamling sedan vår granskning i juni?

– Vi arbetar hela tiden med att stärka rapportering, uppföljning och kontroll gentemot våra partners, så att vi kan få ännu bättre insyn kring vad som händer med de plagg som samlas in via vår klädinsamling. Vi har också en kontinuerlig dialog och samverkan med beslutsfattare. Vi förespråkar strikt och tydlig lagstiftning rörande avfall och utökat producentansvar eftersom vi ser att det kan driva på en förändring av hela branschen. Remondis fortsätter sina investeringar i teknologi som ytterligare kan förbättra hanteringen av de insamlade plaggen. De genomför även besök på plats med fördjupade kontroller på ett flertal av sina viktigaste marknader. De träffar då second-hand-försäljare som är köpare av deras sorterade textilier, för att identifiera utmaningar och möjligheter för ökad transparens.

Till 2030 har ni som mål att såväl dubblera omsättning som halvera utsläpp. Realismen i dessa dubbla mål ifrågasätts från såväl finans- som branschhåll. Hur ser ni på det? 

– Det är mycket ambitiösa och utmanande mål och vi gör allt vi kan för att nå dem. Att fördubbla omsättningen betyder inte att vi ska sälja dubbelt så många produkter. Vi ska växa på ett sätt som inte har en negativ inverkan på miljö och klimat och som inte är beroende av användningen av ändliga naturresurser och utsläpp av växthusgaser. I vårt arbete mot målen fokuserar vi på tre områden: investeringar inom tech och i hela leverantörskedjan för att förbättra tillgänglighet, precision och förkortade ledtider, så att vi bara producerar så mycket som vi säljer. Vi minskar koldioxidutsläppen i vår leverantörskedja och hjälper våra partners att övergå till förnybar energi. Slutligen ökar vi mängden återvunnet material samt testar och skalar upp cirkulära affärsmodeller, cirkulära processer och materialinnovation, skriver Julia Lindberg på H&M.