Glödande vankelmod som gör dig stilla
Publicerad 2014-02-25
Ingela Strandbergs senaste poesi lite si och så – men den fängslar
Jag har skrivit ordet ”samtidigt” tolv gånger i mina anteckningar om den här boken. Den är si och samtidigt så - metaforisk och frankt klarspråkande, bejakande och dödslängtande, sentimental och krass.
Men den mest fascinerande simultaniteten i Ingela Strandbergs dikter är att samtidigt som det pågår så mycket i dem, blir jag alldeles stilla av att läsa dem.
Vi befinner oss visserligen i ett bestämt landskap - Grimeton i Halland - men genom dikten, genom ett lite ryckigt navigerande mellan olika stilfigurer, framträder en barndom, en hund, ett hundliv, ett nattljus, en blå häst, ett par hollywoodstjärnor, en ensamhet under stjärnhimlen och en ständigt genomträngande ambivalens inför alla dessa företeelsers väsen.
Inte veligt eller undflyende, men drastiskt och dubbelt. Det står:
”Ta den inte ifrån mig jag hatar / den men ta den inte ifrån mig.”
”Övergivna hund, / låt mig få ta hand om dig. / Jag tycker inte om dig.”
”Jag älskar skammen av din / undergivenhet, jag vill inte mista den.”
Jag läser det där glödande vankelmodet, liksom Strandbergs sätt att så ledigt röra sig mellan olika poetiska grepp, helt enkelt som en vägran mot det ensidiga, mot den heltäckande bilden av idyll. Som ju samtidigt är så begärlig. Som finns inskriven i motiven: barndomen, barndomslandskapet, människans bästa vän.
När Sam Shepard och Marilyn Monroe dyker upp i dikterna är det för att befolka drömmar och för att släppa ut chagallhästar, och inte för att förse scenerierna med lättarbetad dramaturgi. Samtidigt är de ju genom sina blotta uppenbarelser gestalter som för mig till något ikoniskt och romantiskt. Helt på tvärs med, eller varför inte helt i linje med, det både karga och frodiga landskapet i Grimeton.
Och, samtidigt: dessa dikter är så helgjutna, leder mig som läser med sina enkelt tecknande händer ner till varje snygg slutrad. De tröstar mig. Lär mig. Preciserar där i motstridigheterna. Med någon sorts tuff kärlek.
De bråkar men bär, dikterna. Som för att den där vägran, det där som kräver ”samtidigt”, är alldeles avklarnat och nödvändigt. Det står:
”Det gör ont i mig
när jag ser lydnad.
Barnets. Djurets. Flodens.”
Jag tror jag skulle kunna lägga till ordet ”Dikten” i den uppräkningen.