Avensis mer bekväm än spännande

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-03-25

Premiär för Toyotas nya krockskydd: knäkudden

Det har varit ganska tyst om nya Toyota Avensis.

Men nu är den (strax) här.

Större, mer vuxen och – naturligtvis – lite dyrare.

Nya Avensis är designad i Frankrike, konstruerad och byggd i England.

Japanerna tar Europa på allvar. Och efter 30 mil i tre versioner av nya Avensis på spanska bergsvägar och motorvägar kan vi avslöja – Avensis har blivit en bättre bil i alla avseenden (utom priset).

Ljunivån är låg även i höga hastigheter; motorn diskret, vindljudet lågt, vägbullret dämpat och hjulupphängningarna är slammerfria.

Chassit är en bra kompromiss mellan komfort och kontroll. Stolarna är dessutom bekväma, och kupén är rymlig för fyra vuxna.

Styrningen är mjuk och följsam. Den manuella växellådan är lättjobbad och exakt. Nya Avensis ligger riktigt bra på vägen, kränger inte för mycket och känns säker och underhållande.

Premiär för – knäkudden

Men motorn på två liter har 147 tämligen lata hästkrafter som inte älskar höga varvtal. Bilen känns tung, solid och lite avskärmad från vägen jämfört med styrsnabba och busiga Mazda6. Mer Audi än BMW, om du förstår.

Krocksäkerheten ska vara den högsta, tror Toyota som är först i världen med knäkudde, en 18-liters krockkudde under rattstången som skyddar förarens ben.

Det finns sidokrockkuddar, krockgardiner och framstolarna har pisksnärtskydd. Enligt Toyotas egna tester kommer nya Avensis klara fem stjärnor i EuroNcap.

Priset på Avensis 1,8 startar på 183 900 kronor. För 2 500 kronor till får man en halvkombikaross. Skippa den, baksätets takhöjd är dålig.

Vårt råd: välj kombin

Bäst är kombin, som kostar 5 000 kronor extra. Till hösten kommer också en 2,4-litersmotor som kanske ger lite mer nerv åt körningen.

Slutomdöme: Nya Avensis saknar Lagunas lekfulla teknikinnovationer och är inte lika rolig att köra som Mondeo – men den är förmodligen ett av klassens bekvämaste och bästa köp. Priset är därför rimligt.

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln