Toyota Avensis 2,2 4-D

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-16

– En riktig kompis

För 13 000 kronor kan man ta steget från hybridbilen Prius – som i ärlighetens namn är heldöd som körupplevelse – till en 177-hästars, rejält stark Avensis.

Kan valet vara svårt?

Hastighetsmätaren visar på 120 km/tim, varvräknaren på blygsamma 1?200 varv. Trycker ner pedalen och utan protester skjuter bilen fart.

Mjukt, tyst, starkt.

Växlar ner två steg från sexans växel, och noterar att den nya växellådan är riktigt smidig och har rätta känslan. Maffig kraftutveckling, men fortfarande tyst, behagligt och avslappnande.

Jämfört med exempelvis en BMW 320d på 163 hk har Avensis en lugnande inverkan, även om den är minst lika snabb.

Avensis fixar 0–100 på 8,6 sekunder och når 220 i toppfart.

Väl i fart finns inga negativa dieselkaraktärsdrag att notera, och kraften sipprar inte heller ut genom ratten när man gasar på.

Visst, på tomgång knattrar det en del och det lönar sig inte att varva högre än 4 000 varv, men som sagt, den som vill ha en stark kompis på färden blir absolut inte besviken.

Renaste dieselmotorn

Motorn har mjuk gång och snabb gasrespons. Katalysatortekniken (kallad D-CAT) gör den till världens renaste dieselmotor när det gäller kväveoxider (NOx) och partiklar – om vi ska tro tillverkaren.

Förutom den nya motorn och den fina växellådan har Avensis bullerdämpats och fått ett lite styvare chassi. Tjockare motorhuv, mattor, vindruta och ”kardantunnel” ger en behaglig ljudnivå på tysk asfalt – återstår att lyssna på den svenska.

Körintrycken är inte direkt intensiva, styrningen är lite snål med att förmedla vägintryck, men stabilt och säkert går det.

Fakta/Toyota Avensis 2,2 D-4D

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln