Åka billigt? Ta bussen!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-03-29

VW Caravelle i begtest

När kombin eller stadsjeepen känns för liten är det dags att titta på den rejäla Folkabussen VW Caravelle/Multivan. Här finns massor av utrymme och flexibla och praktiska lösningar för dig som vill ha mest plats för pengarna.

Camping eller frakt

Multivan finns med ett axelavstånd på 292 cm och rymmer sju personer. Den är lite campingbetonad med bland annat kylskåpsuttag, fällbart bord och bäddmöjligheter.

Caravelle är inredd för transporter av passagerare. Den finns med 332 cm axelavstånd och rymmer då nio personer.

Utrymme och flexibilitet

Så mycket mer utrymme än i Caravelle och Multivan lär du inte hitta i en bil som är tillåten att köra med B-körkort.

Lådformen ger god takhöjd med bra lastmöjligheter. Trots mycket bagage sitter passagerarna furstligt. Caravelle finns med två skjutdörrar, Multivan har endast dörr på högersidan. Den bäddbara Multivan finns också utrustad med snurrbara, och löstagbara, fåtöljer istället för mittensäte bak.

Motorer

Den vanligaste motorn är den femcylindriga dieseln på 2,5 liter och 102 hästkrafter. Den som tycker det är för klent tittar lämpligen på 150-hästarsdieseln.

Bästa alternativet med bensindrift är motorn med antingen 110 eller 116 hk, beroende på årsmodell.

Se upp med prisbilliga Caravelle-bilar med många mil, de kan ha gått hårt som hyrbil eller taxi.

Att köra

Förarpositionen tilltalar alldeles säkert dig som drömmer om busschaufförsyrket. Men faktum är att körkänslan i Caravelle/Multivan inte är överdrivet busslik. Fjädringen är individuell runt om och det svajar inte värre i böjarna än en van eller stadsjeep.

Tänk däremot på att det är en stor bil att köra, vilket kräver mer av dig som förare, i såväl normal trafik som vid en snabb undanmanöver.

Ekonomi

VW Caravelle/Multivan som begagnad är en bruksvänlig transportör (inte alls som den nya, lyxiga Multivan) för den stora familjen. Begagnatpriserna ligger på en attraktiv nivå, åtminstone för de lite äldre bilarna. Den är billig i drift och har få typfel. Väljer du en diesel kostar den dig cirka 8 000 kronor årligen i vägtrafikskatt, medan bensinversionen kostar cirka 2 200 kronor att skatta.

Vanliga problem

David Lilja

Följ ämnen i artikeln