V8 gör Volvos jeep till en succé

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-24

Collin kollar in nya lyxmodellen i USA

315 HÄSTKRAFTER Som alla andra stadsjeepar i lyxklassen är XC90 framför allt avsedd för riktiga vägar.

PHOENIX

Volvojeepen XC90 har nu fått den V 8-motor som är alla amerikaners dröm.

315 hk, 0–100 på 7,3 sekunder och det rätta morret.

Priset, över 45 000 dollar (cirka 310 000 kr), lär inte avskräcka de tilltänkta köparna.

Volvos jeepkunder finns i de stora städerna längs kusterna: New York, Miami, Los Angeles och San Francisco. De är förmögna personer, ofta kvinnor, som vill köra jeep, men inte amerikanskt. Favoritbilen är japanska Lexus, men sen kommer Volvojeepen.

BMW, Mercedes och Volkswagen kommer långt efter med sina stadsjeepar.

Behålla kunder

30 procent av alla lyxjeepar i USA säljs med V8 och Volvo vill inte släppa i väg de allra bästa kunderna till konkurrenterna.

Den nya V8:an är utvecklad av Volvo tillsammans med motortillverkaren Yamaha. Arbetet påbörjades redan i slutet av 1990-talet, alltså flera år före introduktionen av XC90 år 2002. Volvo ville göra sin jeep kompakt med stort innerutrymme men med kort huv. Då krävdes en superkompakt motor för att inte förstöra främre deformationszonen och krockegenskaperna.

Klara avgaskrav

Den nya motorn är dessutom snål och ren. 1,3 liter milen är snålare än alla andra motsvarande motorer och Volvo är ensam om att klara de nya strängare kaliforniska avgaskraven.

Den nya motorn kommer att göra XC90 till en ännu större säljsuccé. Från början planerades en produktion på 50 000 XC90 per år, men tillverkningstakten ökar hela tiden och ligger nu kring 90 000 bilar per år, de flesta säljs i USA.

Volvo XC90 V8

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln